Word mijn internetsneldheid via de WIFI slomer als ik meerdere computers met een netwerkkabel direkt aansluit op de router?

Mijn familie maakt gebruik van draadloos internet voor de mobiel etc.

Ik wil nu in de overige gaten computers aansluiten via een netwerkkabel.

Zal de internet (WIFI) van mijn familie op hun mobiel slomer worden?

Toegevoegd na 1 minuut:
Met "extra gaten" bedoel ik de overige gaten in mijn router waar nog een netwerkkabel ingeplugt kan worden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt af van de techniek in cq de kwalitiet van de router cq de beschikbare bandbreedte. Het omgekeerde kan ook gebeuren....Kwestie van uitproberen.

Het beste antwoord

Nee, integendeel, het wifinetwerk zal net sneller worden omdat de met de kabel aangesloten computers nu geen draadloze bandbreedte meer innemen.

Vergelijk het met druk verkeer: wanneer je dit over 2 of meerdere wegen stuurt gaat het ook sneller!

Maar ooit bereik je de bottleneck, afhankelijk van je netwerkverkeer. Vergelijk het met het punt waar de 2 wegen samenkomen en sommige auto's nog snel een ritje maken in tegengestelde richting om op hun bestemming te raken en daardoor daar het verkeer 'opstoppen'.

Maar in jou praktijkvoorbeeld zal je daar geen last van hebben aangezien moderne routers veel snellere bekabelde verbindingen (gigabit) hebben dan draadloze (150-600Mbit/s). Die laatste zal altijd sneller de bottleneck vormen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De snelheid over het netwerk thuis en Internet via je router is niet (amper) afhankelijk van de hoeveelheid apparaten die er op je router is aangesloten.

Wel is het zo dat de snelheid naar beneden gaat als er veel netwerk verkeer is. Dus als je tussen 2 computers bestanden aan het kopieren bent of films/muziek aan het streamen, kun je op een andere computer (of de mobiel via de WiFi) dit wel gaan merken. Maar met de moderne routers heb je zoveel overcapaciteit dat het verschil vaak minimaal is.