Is mobiele data gratis of betalend ?

Ik heb een iPhone 4 en een abonement van Jim met 500 MB gratis mobiel internet. Als ik nu enkel mobiele data inschakel en dus niet 3G of dataroming komen er dan extra kosten op mijn rekening of is mobiele data gratis ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet
1.3K

Antwoorden (2)

Nee alleen data via wifi is "gratis" en gaat niet van je bundel af.
Al het andere gaat van je internet bundel of bel minuten af het is tenslotte data.
3g uitzetten is wel het slechte idee dat je kan hebben omdat dan echt alles via je bel minuten (data via gprs) gaat
data roaming kan je beter uitlaten.
capthavoc
10 jaar geleden
Die 500MB is het datategoed dat jij mag verbruiken zonder dat je er voor hoeft bij te betalen. Het maakt dus niet uit over welk medium je die 500MB gebruikt, of dit nu HSDPA is of 3G of 4G (dit is trouwens niet beschikbaar op de iPhone 4).
De data die je verbruikt via de Wi-Fi is gratis voor jou en gaat niet van je databundel af. De data die je gebruikt via het mobiele netwerk gaat echter wel van je databundel af. Zolang je binnen deze bundel blijft, kost het je niets extra. Ik raad je aan om wel 3G aan te zetten, dit is namelijk veel sneller en het kost je niets. De MB's worden er namelijk niet minder om. Dataroaming is pas van toepassing zodra je buiten het bereik van je provider gaat, vooral in het buitenland dus. Dit kost echter heel veel geld, zet dit daarom uit. Hiervoor moet je namelijk wél voor bijbetalen.
Al met al: Zet 3G gewoon aan en zorg dat je binnen je bundel blijft. Download (via de Wi-Fi) een applicatie die het datagebruik bijhoudt, zo weet je zeker dat je niet over je bundel gaat en niets bijbetaalt.