Waarom gebruiken veel sites alleen het midden van de pagina?

tot een paar jaar terug was 4:3 het standaard formaat voor computer monitoren inmiddels is dat 16:9, alleen valt me op dat veel sites de content in het midden zetten en er 2 best grote vlakken aan de zijkanten leeg blijven (zie foto).

waarom is dit? en had 4:3 niet net zo goed gewerkt als veel sites breedbeeld niet helemaal opvullen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet
1.1K

Antwoorden (4)

Dat heeft te maken met het feit dat steeds meer mensen op internet gaan met een klein mobiel apparaat. Daarop is per scherm niet veel zichtbaar, en daarom hebben ze de breedte aangepast.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer je de breedte van je site voor mobiel aanpast, zal die niet uitkomen op een breedte van 4:3 maar eerder op iets van, bij wijze van spreken, 2:10.
Amadea
10 jaar geleden
Ik bedoel in eerste instantie een tablet. Zo flauw om meteen om de minduim te drukken...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch gaat het voor een tablet ook niet op. Tablets passen de zoom van de site aan om in de breedte van het scherm te passen. Uitgevers van een website zullen echt niet de breedte van de standaard weergegeven website, versmallen om tablets te accomoderen.
Veel websites gaan nog uit van het ondersteunen van een breed publiek en daar hoort het ondersteunen van oude 4:3 beeldschermen ook bij.

Bovendien is het niet vanzelfsprekend dat je je webbrowser altijd op volle breedte gebruikt.

Voor tablets en mobiel worden nu wel steeds meer sites 'responsive' gemaakt. Dat betekent dat de site zich direct aanpast (ook kwa layout) op de breedt van het venster van de webbrowser. Dit laatste zul je bij sites als NU.nl eerder zien gebeuren dan dat ze de site een vaste nieuwe breedte gaan geven. Op http://nutech.nl zie je dit al gebeuren. Die is responsive.

Toegevoegd na 38 seconden:
Nog een laatste reden die zal gelden voor veel websites: Ze worden gewoon niet up-to-date gehouden door de eigenaren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat mobieltjes steeds kleiner worden en je dus minder kan zien zonder te scrollen. Scrollen wordt weleens irritant gevonden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoewel veel moderne computerschermen full HD zijn, ofwel 1920 pixels breed, zijn er nog veel schermen in gebruik met een lagere resolutie, bijvoorbeeld 1366 (goedkopere laptops) of 1024 pixels (oudere PC schermen). En omdat veel sites er niet mooi uit zien als je ze gaat uitrekken is er voor gekozen om een vaste breedte te gebruiken. Hierdoor weet je altijd hoe de site er uit ziet, onafhankelijke van het gebruikte scherm, en weet je dat de site ook op kleinere schermen goed te zien is.