Voor 2 dagen een onbeveiligd wifi netwerk gevaarlijk?

Goeden dag,

Ik heb nu een onbeveiligd wifi netwerk tot dat een monteur komt (nog 2 dagen).
Is het nu erg gevaarlijk om voor 2 dagen zonder beveiliging te internetten?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Ja, dit is gevaarlijk.

Ten eerste ben je in feite verplicht om je wifi-netwerk te beveiligen. Want een onbeveiligd netwerk is in feite aanzetten tot computervredebreuk.

Verder zijn er verschillende scenario's waarbij het mis kan gaan.

Criminelen kunnen jou netwerk gebruiken voor strafbare feiten en bewijs dan maar dat jij dat niet was.

Maar iets realistischer:
anderen kunnen over je datalimiet gaan zodanig dat het je mogelijk een aardige duit gaat kosten of je geen internetverbinding meer kan maken of op smallband gaat, afhankelijk van welke methode je isp hanteert.

Men kan zelf de instellingen in jou netwerk aanpassen waardoor men al je netwerkverkeer zou kunnen afluisteren waaronder het netwerkverkeer met je pc-banking. https? Daar heb je weinig aan als je met hen verbinding maakt ipv met je bank. Al kan je dat voorkomen door telkens de sleutel te controleren, deze kan in zulk geval namelijk nooit hetzelfde zijn.

Goed, voor bovenstaande heb je wel wat kennis van zaken nodig. Maar er is nog iets anders waar je ook met slechts een klein beetje computerkennis wat kan aanrichten (en waarvan het dus al veel realistischer is dat jou buurjongetje zich daarmee gaat bezig houden): als iemand zich namelijk aanmeld via jou wifinetwerk ontbreekt als het ware de NAT-firewall tussen jullie beide computers. Kortom: iemand die geïnteresseerd is in jou persoonlijke bestanden kan deze zo van je pc plukken (tenminste als je gebruik maakt van windows). Maar je hebt geen gedeelde mappen, zeg je? Dat denk je maar! Alle stations staan in feite verborgen gedeeld. Als je buurjongetje probeert jou C:-schijf te bereiken zal hij inderdaad van een kale reis thuiskomen. Maar probeert hij de C$-schijf te bereiken heeft ie volledige toegang tot jou pc! Want daar zit 'm de truc, het $-teken ipv het dubbele punt. En als je buurjongetje een ander besturingssysteem gebruikt wordt het hem nog makkelijker gemaakt, want andere systemen weten niet dat ze C$ in feite moeten verbergen en geven het zomaar weer en dan is je buurjongetje een dubbelklik verwijderd van de inhoud van je pc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee. Het enige wat er kan gebeuren is dat anderen via jouw wifi het internet op gaan.
10 jaar geleden
Ja dat is gevaarlijk! Iemand kan van jouw onbeveiligde netwerk misbruik maken. De kans is niet zo groot, maar wel aanwezig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
volgens mij is niet gevaarlijk omdat als ik via jou wifi rara dingen doe, kijken ze naar de computer waarmee het is uitgevoerd. waarschijnlijk in eerste instantie komen ze wel bij jou aan de deur, maar vinden daar niet de computer waar ze naar op zoek zijn , je kunt de router ook uit zetten als je hem zelf niet gebruikt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Kunnen ze je niks maken dan? Ook niet als iemand met zijn flaptop via jouw internet verbinding kinderporno download?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als ze je voor willen leggen bij rechter zullen ze bewijs moeten hebben , door middel van computer waar bestanden op staan.
maar ik denk als iemand kinderporno download of een een of andere bedreiging doet op internet, dat ze wel op je stoep kunnen staan, dus altijd beveiligen maar 2 dagen tja dat moet wel toevallig zijn. dus maak je er niet druk over ze kunnen je niks maken , en je kunt altijd de router uit zetten als je hem niet gebruikt .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alsof je je pc achteraf niet grondig kan opruimen. Als je je draadloze netwerk niet beveiligd en er worden strafbare feiten gepleegd via jou netwerk ben jij de schuldige. Zelfs al kan men jou niets maken omdat men geen verdere bewijzen vind op jou computer en men kan inderdaad aantonen dat anderen via jou onbeveiligde(!) netwerkverbinding hebben gewerkt, dan ben je nog steeds schuldig aan aanzetten tot computervredebreuk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je pc heeft een IP adres dus ze hoeven alleen naar het IP adres te kijken en weten dat het niet om jou computer gaat , en als je het hebt of je in de problemen kan komen voor het verkrijgen bv kinderporno via jou netwerk , kunnen ze je alleen aanklagen als dat een strafbaar feit is voor niet beveiligen van je netwerk .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je toegang maakt via hetzelfde draadloze toegangspunt verbonden met of geïntegreerd in dezelfde router dan 'ziet' de buitenwereld alleen het 'WAN'-IP-adres van die router. Dus nee, door naar het IP-adres te kijken zal men niet weten om welke computer het gaat. Met IPv6 is dat misschien anders, maar bitter weinigen gebruiken dat helaas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
toch ben ik van mening zolang ze niks vinden op je computer is er geen bewijs om maar enigszins in de problemen te komen , naar wat gegoogeld te hebben schijnt het niet verplichte te zijn om je netwerk te beveiligen in Duitsland wel en als je bedrijf bent maar als particulier niet, verder is wel belangrijk om te beveiligen want je wilt ze niet op stoep hebben staan en dat je boeltje in beslag word genomen voor onderzoek . verder heb ik wel het vermoeden dat ze toch wel echt je computer kunnen achter halen, eventueel met wat dieper onderzoek maar ze kunnen als het moet meer dan wij lief hebben .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, vermoedens... Er is geen enkele reden om je wifinetwerk niet te beveiligen. Het is een eitje om dat te doen, dus...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
helemaal gelijk om een hoop problemen te ver komen