Wat betekent als je op een proxy zit dat die die word ''aangevallen''?

Hallo,

ik zat een paar dagen geleden op een proxy van Pirate bay.
Maar ik kreeg ineens de melding op de website zelf, dat er een ''aanval'' was.
Wat betekent dat?
Er is mij verteld in de winkel dat het niks bijzonders is, gewoon spammers die reclame proberen te sturen.
Maar ik ben toch ongerust.

Kan de politie die proxy in de gaten houden? Ik ben ontzettend bang dat de politie ineens voor mijn deur staat en dat ik een boete moet betalen.
Ik woon namelijk op een woongroep, en we hebben dus allemaal het zelfde IP adres.

Ik weet niet of het zo kan zijn, want ik heb wel al van een vriend gehoord, dat een proxy gebruiken niet strafbaar is.
En dat het downloaden ook niet strafbaar is, alleen het uploaden.
is dat waar?

Groetjes, themillionaires

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Politie houd zoiets echt niet in de gaten, downloaden blijft altijd bestaan. Ik weet wel dat je met pb snel en gemakkelijke virus kan krijgen, Denk dat het een spam is of virus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Films en muziek downloaden is legaal in nederland (zonder te uploaden) . Het downloaden van games/software is volgens de wetgeving illegaal. De reden dat het downloaden voor film/muziek legaal is is door de regel dat ieder recht heeft een kopie van de cd te downloaden die hij/zij bezit. Het gebruik van een proxy voor the piratebay is volstrekt legaal.

Antwoorden (1)

Je bent niet strafbaar wanneer je iets van de The Pirate Bay-website downloadt. Dat is gewoon toegestaan. Openbaarmaking ervan (b.v. muziek) is wél strafbaar.
Hoogstwaarschijnlijk werd TPB getroffen door een DDoS-aanval toen jij op die website zat. Dat kan voor jouw pc in principe geen kwaad. Via The Pirate Bay loop je wel een groot risico dat er virussen of spyware op je computer komt. Goed scannen dus!

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij een DDoS-aanval (distributed denial-of-service) probeert men om een computer, computernetwerk of dienst onbruikbaar te maken. Daarvoor worden meerdere computer gebruikt. Die aanvallen leiden tot overbelasting van de servers.
Pieter2011