Hoe kan ik het IP adres achterhalen van iemand die mij een hotmail bericht stuurt?

... gevalletje fraude...

Mijn buurvrouw heeft ook een bankrekeningnummer. Via hotmail komen we niet verder, maar de politie kan ook via de bankrekening verder. We hadden alleen gehoopt op deze manier snel wat meer info te krijgen. Helaas. Maar dank jullie wel voor de reacties.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Internet
4.9K

Het beste antwoord

Volgens mij kan je (in de headers) alleen 't IP-adres zien van de mailserver. Daar heb je niet veel aan.
De enige mogelijkheid lijkt mij contact opnemen met Microsoft, en waarschijnlijk moet je eerst aangifte bij de politie doen om 't IP-adres van de afzender te kunnen krijgen. Verder heb je een gerechtelijk bevel nodig om NAW-gegevens te koppelen aan 't IP-adres. Zo'n bevel zal alleen gegeven worden als er bijv. doodsbedreigingen geuit zijn en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Volgens mij niet, of contact opnemen met hotmail/provider
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de header van de mail vind je het IP adres.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar wat je ermee moet is me een raadsel, want je krijgt met het IP-adres echt niet bij hotmail zomaar zijn NAW gegevens (die meestal niet eens bij hotmail bekend zijn).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het IP-adres wat je daar ziet is niet van de afzender, maar van een mailserver.
Opsporingsdiensten kunnen dit wel, omdat ze met gerechtelijke bevelen informatie bij de provider kunnen opvragen.

Jijzelf zal niet verder kunnen komen dan zijn provider. En die gaat er niets aan doen, behalve als het is massa gebeurd.

Daarbij is de kans heel groot dat deze mail is verzonden via een zombie-pc (vanaf een botnet) en daarom de verantwoordelijke persoon al helemaal niet is aan te wijzen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet eenvoudig (zelfs Justitie heeft krijgt niet zomaar de bedoelde informatie van die en geen) maar je zou, zeker wanneer dit ongerief groteske proporties aanneemt, een valletje kunnen zetten.

Lijkt me overigens niet echt iets om hier in alle openbaarheid te bespreken (is nog net niet strafbaar maar mensen op verkeerde ideeen brengen lijkt me nou niet iets waar deze site zich voor zou moeten willen lenen).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
stuur de hotmail email door naar bv outlook en kijk dan in de volledige headers van de email. Daar staan soms dat soort afzender gegevens. Afhankelijk van de versturende partij. Je kan in ieder geval tracen waarvandaan de email verstuurd werd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
contact opnemen met hotmail
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je in hotmail naar 'Postvak IN gaat' en dan met je rechtermuisknop op het desbetreffende mailtje klikt kun je kiezen voor berichtbron weergeven.

Dan staat ergens bovenaan:

received: from...[IPadres]...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om antwoord te geven op deze gesloten vraag: Ja.