Als ik van de buren hun WIFI gebruik maak, kunnen zij dan inzien welke websites ik heb bezocht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet
2.5K

Antwoorden (1)

Ja, dat kan wel. Tenminste, met daarvoor geschikte monitoring software.
Deze software (gratis te downloaden) laat de het door de router verzonden en ontvangen verkeer ook van anderen op het netwerk gewoon zien.

Maar, aangezien je buren hun router onbeveiligd laten rondstralen denk ik niet dat ze over dergelijke software beschikken. (hoewel, zeg nooit nooit)
Ik denk eerder dat ze geen idee hebben dat de boel gewoon open staat.

Wat ze wel eenvoudig kunnen zien is dat jij gebruik maakt van hun draadloze wifi netwerk.
Daarvoor hoeven ze alleen maar even in hun router te kijken.

En zolang zij geen wachtwoord instellen op hun router kan een buitengebruiker zoals jij zelfs in hun router kijken en aanpassingen maken.
Als ze ook telefoon via hun router hebben kun je zelfs zien welke nummers ze zoal bellen.
Er zijn providers die aanmaningen versturen naar de router als de klant niet of te laat betaald heeft. (T-Mobile)
Ook die meldingen kan je als buitengebruiker dan zien.

Het is trouwens wel verboden om ongeoorloofd gebruik te maken van wifi verbindingen waarvan aangenomen mag worden dat deze privé bedoeld zijn. Dit valt onder computervredebreuk, 'n variant op de bekende huisvredebreuk en kan flinke boetes opleveren als dat bewezen kan worden.

Daarom is het ook zo belangrijk om tenminste het standaard wachtwoord direct te veranderen bij ingebruikname van een wifi router.
Daarnaast moet je gewoon tenminste een netsleutel instellen (WEP of WPA, WPA-PSK enz.)
Dit voorkomt dat onbevoegden gebruik van je wifi kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het is zo dat hun router wel beveiligd is met een wachtwoord, en deze zelf aan mij hebben gegeven om er gebruik van te maken.
Maar het idee dat zij kunnen zien welke websites ik bekijk, maakte ik me zorgen dat zij dan ook websites zoals hotmail, waar ik mijn wachtwoord heb opgeslagen, zomaar kunnen inzien???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is altijd een risico om via niet eigen vertrouwde netwerken gevoelige informatie zoals wachtwoorden te verzenden. Computers zijn nu eenmaal niet 100% waterdicht. Er zijn op die manier met zgn. keyloggers makkelijk wachtwoorden en bankgegevens te achterhalen. Je zal de eerste niet zijn die "onverklaarbaar" een lege bankrekening heeft aangetroffen.
Vertrouwen is goed maar gebruik zo'n verbinding alleen maar voor LOL sites enz.
Zodra het persoonlijk wordt, gebruik dan een eigen verbinding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor software zou dat kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op internet is allerlei "kwaadaardige" software te vinden. Het staat er vol mee. Dus als je dat echt wilt dan vind je wat je zoekt. Het probleem is dan alleen dat je dan zelf ook slachtoffer wordt van allerlei trojanen, wormen en virussen. Dus, niet meer over nadenken en gewoon selectief van die gratis verbinding gebruik maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op 16 maart 2011 heeft het Hof in Den Haag bepaald dat "meeliften" op het netwerk van je buren niet strafbaar is. Ik heb het krantenartikel gescand maar kan geen foto's hier plaatsen.