Wat is het verschil tussen een menustructuur en een tabstructuur?

In mijn studieboek over de beoordeling van de kwaliteit van websites staat in het hoofdstuk Structuur, het volgende: "Maakt de website gebruik van een menustructuur of een tabstructuur?"

Vervolgens staat nergens uitgelegd wat deze begrippen precies betekenen...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet
1.1K

Het beste antwoord

Een menustructuur is een website met een knop die bij aanwijzen een submenu uitrolt. Een tabstructuur is een website met tabbladen, of een soort vorm daarvan zoals bij GV aan de bovenkant. Als je op GV klikt op "help" zie je ook een voorbeeld van een Tab structuur.

Tab staat voor tabblad.

Toegevoegd na 1 minuut:
Is het met deze afbeeldingen wat duidelijker?

Toegevoegd na 7 minuten:
Een tabnavigatie is horizontaal en is vrij duidelijk. Het kan maar een beperkt aantal items bevatten, maar is wel overzichtelijk. Dat zie je terug in MS Office 2007 en 2010 dat grotendeels naar een tab navigatie is gegaan.

Een menunavigatie kan - afhankelijk van de oplossing - verschillende sub-submenu's bevatten en kan veel items bevatten. Bij diepe menulagen moet je de bezoeker duidelijk maken waar hij/zij zit op de website. Een menu kan zowel verticaal als horizontaal geplaatst worden. Met een duidelijke menuindeling breng je ook structuur aan.

En je kunt deze manieren ook combineren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super! Bedankt voor je (uitgebreide) antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoorden!