Waarom moet je 18 jaar of ouder zijn, om naar een site zoals www.heineken.nl te gaan?

Om bier te drinken heb je een leeftijd van 16+ nodig, zo zijn er zat andere dranksoorten die je vanaf je 16e mag drinken. (ik geloof alles onder de 10% of 15%)

Dan vind ik het persoonlijk erg raar dat je met een leeftijd van 16 niet naar de site van Heineken toe mag gaan.

Iemand die hier ideeën over heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
2.6K

Het beste antwoord

De startpagina van een website van een alcoholproducent moet een verzoek tot leeftijdsvermelding (“leeftijdscheck”) bevatten. Dit hebben de alcohol-adverteerders samen afgesproken en vastgelegd in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken. De bezoeker moet aangeven of hij wel of niet ouder is dan 18.

In de recentste versie van de Reclamecode (per 1 april 2012) staat het volgende:
- Reclame voor alcoholhoudende drank in welke vorm
dan ook mag geen publiek bereiken dat voor meer dan
vijfentwintig procent (25%) bestaat uit minderjarigen.
- Bij websites waarvan de merknaam of handelsnaam van de alcoholhoudende drank deel uitmaakt van de
domeinnaam, moet op de homepage of voorafgaand aan
de eerste pagina van de website die bezocht wordt, aan
de bezoekers van de website gevraagd worden, middels
een agecheck, of zij 18 jaar of ouder zijn. De agecheck
moet minimaal bestaan uit het invullen dan wel aanklikken
van de geboortedatum (dag/maand/jaar) van de
bezoeker. Toegang tot de website (of subpagina indien
de bezoeker daar rechtstreeks terechtkomt) mag alleen
verschaft worden wanneer door de bezoeker wordt
aangegeven dat deze op het moment van de agecheck
meerderjarig is.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit verklaard een hoop, bedankt!
Toch blijft het raar dat je voor licht alcoholische dranken dan toch 18 jaar of ouder moet zijn volgens die reclamecode.

Andere antwoorden (3)

Ik dent dat een soort van poll is. Zo kunnen ze misschien zien welke mensen van elke leeftijdgroep er vaak komt. Ze kunnen dan een schatting maken van de leeftijd die heineken drink.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk het niet vanwege het feit dat andere bier sites het ook doen.
volgens mij is dit vanwege de acties op de website. Voor alle acties moet je 18 of ouder zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft helemaal niet ouder dan 18 te zijn om op de site te komen. Dit is alleen informatie voor Heineken om geinteresseerden in leeftijds groepen in te kunnen delen m.b.t reclame ideeën.