Hoe komen spammers aan je emailadres?

Ik krijg op twee van mijn hotmail-adressen in een keer heel erg veel spam, werkelijk iedere dag. Nu ben ik niet zo dom dat ik mijn adres ergens op een site heb achtergelaten.

De spam kwam ook in een keer op beide adressen tegelijk.

Ik heb twee verdenkingen: Het kan zijn dat een adreslijst van een bekende van mij waar ik met mijn twee adressen in sta, op het net is beland.

Ook zijn het de twee adressen die gekoppeld zijn aan mijn Facebookaccount (uiteraard voor niemand zichtbaar in de instelling). Ik weet niet hoe Facebook in werkelijkheid met adresgegeven omgaat? Op mijn overige hotmailadressen krijg ik (nog) geen spam.

Nu is mijn vraag:

Zijn dit redelijke verdenkingen of zie ik nog iets over het hoofd??

Het is echt heel veel spam, iedere dag wel 6 tot 10 berichten per adres. Het komt weliswaar direct in mijn spambox, maar ik erger me er toch enorm aan. Ik zin nog op wraak...

Toegevoegd na 1 minuut:
Als ik de adressen google, vind ik ze niet..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet betaald voor een product dan ben jij het product.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6 tot 10 berichten is peanuts. Dit betekent juist dat het spamfilter zeer goed werkt. Wanneer dat niet het geval zou zijn zou je vele tientallen, zo niet honderden spam-mails ontvangen. Ter illustratie: hier in onze zakelijke omgeving worden dagelijks meer dan 100.000 e-mails aangeboden. Zo'n 95% daarvan wordt geweigerd als zijnde spam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik stel mijn vraag omdat ik al heel erg veel jaar helemaal geen spam krijg. En nu dus in een keer heel veel op twee van mijn adressen tegelijk. Dat zet je aan het denken...

Het beste antwoord

Er zijn nog veel meer manieren waardoor spamboeren aan je emailadres kunnen komen. Ik noem er nog drie:

1. Je emailadres staat in de database van een bedrijf / organisatie, en die heeft bewust of onbewust emailadressen gedeeld met een ander bedrijf.
Dat kan bijvoorbeeld gebeuren door een samenwerking, of juist een opsplitsing van een bedrijf, of doordat een medewerker van dat bedrijf de lijst met emailadressen gewoon illegaal heeft verkocht.

2. Heb je wel eens van die kettingbrieven gehad zoals die over Bill Gates die zijn fortuin gaat verdelen, en dat je een deel krijgt als je de mail aan zoveel mogelijk mensen forward? Dat is dus een truc. In de adresbalk zie je alle emailadressen staan van mensen aan wie de email is gestuurd, en als dat forwarden maar lang genoeg door gaat, komt de mail uiteindelijk weer terecht bij de initiele verzender (De spamboer) die vervolgens een enorme nieuwe lijst emailadressen erbij heeft.

3. Gokken. Er zijn programmaatjes die gewoon heel simpel tekencombinaties maken. Werkt hetzelfde als op de brute force manier proberen een wachtwoord te kraken. Het programma spuugt gewoon willekeurige emailadressen uit, of zelfs niet geheel willekeurig maar bijvoorbeeld door namen en woorden te combineren. Zulke spam kun je bijvoorbeeld herkennen aan dat er in de adresbalk nog meer willekeurige emailadressen staan die lijken op dat van jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ik weet er alles van,ik krijg ze ook binnen.
Het enige dat je kunt doen is het mailadres bij geblokkeerde afzenders zetten,maar voor je het weet krijg je weer nieuwe binnen met een ander mailadres dus je blijft aan de gang met blokkeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig werken spamfilters ook steeds beter. Die van hotmail ook. Die kunnen steeds beter beoordelen of het afzender adres willekeurig is aangemaakt (je weet wel die mailtjes van bijvoorbeeld fhhai07_@hotmail.com), of dat de inhoud niet klopt en riekt naar spam. Bij mijn hotmail komt vrijwel alle spam automatisch in het daartoe bestemde mapje terecht in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg ze in het vak ongewenst en het zijn altijd mailtjes over Viagra enz.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jup dat vakje bedoel ik ook. Hotmail weet blijkbaar gelukkig heel goed dat ik geen viagra nodig heb
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kettingbrieven verdwijnen meteen de prullenbak in, maar mijn adres kan inderdaad in de adreslijst staan, gericht aan iemand anders. Het gebeurt inderdaad nog heel vaak dat je een groepsmail krijgt, en dat de namen van alle andere geadresseerde gewoon zichtbaar zijn. Ik had vrij "onlogische" namen die niet echt te raden zijn. Het zou ook te toevallig zijn omdat het bij twee adressen tegelijk tijdig is begonnen. Het is een nare gedachte dat je zo gespamd wordt omdat derden onzorgvuldig met je adres omgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja weet je wat pas erg is?
Dat je iemand aanspreekt op het forwarden van zo'n kettingbrief. Als je al niet wordt aangezien voor een zure chagrijnige zeurkous, komt vaak dit argument: "ach het kan toch geen kwaad? Niet geschoten is altijd mis. Misschien verdeelt Gates wel echt zijn fortuin!" ... serieus.. de domheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ongelukkige combinatie van domheid en onwetendheid... Een aantal domeinen heb ik al geblokkeerd, maar helaas mag ik van hotmail niet het hele yahoo-domein blokkeren. Daar komt namelijk 95% van alle spam vandaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk is het onwetendheid, maar dan ook onterechte naïviteit. Je zou toch op z'n minst moeten twijfelen aan de bedoelingen van zo'n kettingbrief. In ieder geval in die mate dat je niet meteen iemand moet betichten van chagrijn als hij je aanspreekt op die forward.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens!

Andere antwoorden (1)

Mijn stokpaardje is Habbo ... een ontslagen medewerker van de staf heeft een lijst van ongeveer 15.000 e-mailadressen op internet gezet ... via een hackersforum ... voer voor spamboeren ... en Habbo doet daar helemaal niks aan behalve me mailen dat ik m'n wachtwoord niet moet weggeven ... eigen-schuld-dikke-bult ...

(één en ander denk ik te kunnen bewijzen)