Ik heb iets besteld via een onlineshop, hoe kan ik het nu retourneren?

Ik heb iets besteld, uitgepakt, maar het was niet naar wens. Heb ik dan nog recht om het (binnen 7 dagen) terug te sturen? En kan dat dan gratis?
Ik probeer het via de helpdesk van de onlineshop na te vragen maar die reageren niet op mijn mailtjes..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

In het kort: Ja, je kunt de overeenkomst ontbinden binnen 7 dagen, maar de algemene voorwaarden bepalen vaak wel dat je de verzendkosten zelf moet betalen

Sinds 1 februari 2001 hebben in Nederland de wet "Bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten", of kort gezegd de Wet Koop op Afstand. Deze wet vormt de implementatie van de Europese richtlijn 97/7/EG over dit onderwerp. De wet biedt een aantal verplichtingen voor leveranciers en een betere bescherming voor de consument. De belangrijkste zijn een informatieplicht en een recht van ontbinding binnen zeven werkdagen

Bij elke overeenkomst die op afstand (bijvoorbeeld via Internet of telefoon) wordt afgesloten, heeft de consument een opzegtermijn van zeven werkdagen. Binnen die zeven werkdagen mag hij dus de overeenkomst kan herroepen zonder opgaaf van redenen.

De leverancier mag hiervoor geen boete in rekening brengen. Hoogstens mag hij de kosten voor het terugzenden voor rekening van de consument laten komen als dit is afgesproken in de algemene voorwaarden. Als de consument binnen de zeven werkdagen al betaald heeft, en daarna alsnog de overeenkomst herroept, is de leverancier verplicht om binnen dertig dagen de betaling terug te storten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Altijd eerst checken of je de online-winkel kan bereiken met de telefoon, of met email... Dus VOORDAT je ooit nog iets koopt, stuur dan een email naar die winkel en zie de tijd die ze nemen om te antwoorden, als ze dat al überhaupt doen... En ALTIJD kijken of je het werkelijke woonadres kunt vinden van die winkel... En als dat zo is, dan kun je zaken doen... DUS NOOIT MEER DOEN, wellicht is dit leergeld...

En nu kun je wellicht, ik weet niet hoe lang het geleden is dat je betaald hebt, kun je het bedrag laten storneren en dan stuur je het verkeerde artikel terug...

Maar nooit meer zo maar iets bestellen zo maar ergens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sja, op een of andere manier beantwoordden ze mn mailtjes wel toen ik iets wou kopen, maar niet meer toen ik het terug wou sturen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan weet je het wel... NOOIT MEER MET HEN IN ZEE GAAN...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uhuh.. ik weet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn een aantal goede tips XiniX, al zie je maar weer dat dat ook niet altijd garantie geeft zoals in krullenkoppies geval. Maar toch +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@hen3ette, maar de kans wordt wel veel kleinerder...
Je kan het binnen 7 dagen of meer retourneren (wat hun voorwaarden zijn_ maar de verzendkosten zijn voor jou, omdat je het pakket hebt aangenomen, en heeft geen mankementen.

Kan ook zijn dat het bedrijf een antwoordnummer heeft, dan heb je geluk. Je kan het beste kijken bij de voorwaarden bij jou onlineshop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben wettelijk de plicht om iets retour te nemen, alleen de kosten voor retourneren zijn voor jou. Uiteraard moet je wel voldoen aan de voorwaarden die de webshop stelt aan retourneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, hier geld de wet kopen op afstand. Kijk of je op hun site hun algemene voorwaarden kunt ontdekken. daar moet het in staan. meestal zijn de verzendkosten voor retourneren voor jezelf en moeten ze binnen 30 werkdagen het bedrag terugstorten of als je wil ruilen het nieuwe artikel toesturen.