Ik wil iets kopen via marktplaats, hoe moet ik het beste doen?

Moet ik eerst geld overmaken of moet ik wachten tot dat mijn post komt naar mijn huis? Ik heb nog niet gekocht en wil ik weten hoe het eigenlijk normaal daar werkt. Hoe moet je zeker weten dat die verkoper eerlijk is? Wat moet je allemaal opletten en doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
7.3K

Antwoorden (3)

Het blijft een zaak van wederzijds vertrouwen.

Meest gebruikelijk bij verzenden is:

De koper betaalt het artikel (inclusief verzendkosten) en mailt zijn adres.

en wacht dan af tot het artikel komt.

Het risico ligt hiermee in feite iets meer bij de koper maar de verkoper is beter te traceren (die heeft een acount op marktplaats)

Het staat je ALTIJD vrij te trachten het anders te regelen maar als ik verkoop stuur ik NOOIT iets op zonder betaling want ik moet nog kosten maken voor het versturen ook, ben ik niet alleen mijn artikel kwijt maar ook nog geld als de koper niet over de brug komt

Toegevoegd na 2 minuten:
Afhalen is wat dat betreft voor alle partijen een betere optie. De koper dan het artikel goed bekijken en weet wat hij krijgt voor zijn geld en de verkoper krijgt zijn geld ook meteen.

Maar dat is natuurlijk niet altijd mogelijk

PS Heb zelf vrijwel alleen goede ervaringen, zowel als verkoper als als koper maar ik zal ook nooit artikelen als telefoons ed of hele dure zaken zo kopen.

Gewoon huishoudelijk spul bij gewone particulieren gaat heel vaak gewoon goed
12 jaar geleden
In ieder geval moet je opletten of diegene al een tijdje (dus niet 2 weken ofzo) op marktplaats is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beste tips staan op Marktplaats zelf. De belangrijkste tip lijkt mij, dat je spullen afhaalt en ter plekke betaalt. Als je al eens vaker zaken met iemand hebt gedaan, en dat beviel goed, dan kun je best vooruit betalen en de post afwachten.

"Handel de transactie waar mogelijk in persoon af: u weet precies met wie u zaken doet, wat u koopt en u kunt gelijk oversteken.

Laat uw gezonde verstand spreken en vertrouw op uw gevoel: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.

Maak persoonlijk contact bijvoorbeeld via de telefoon, verifieer de gegevens van de persoon met wie u zaken doet (controleer hier of de (bank)gegevens bekend zijn bij de Politie) en bewaar alle informatie.

Betaal het product via PayPal en uw aankopen zijn in veel gevallen onbeperkt beschermd.

Wees alert bij kopers en verkopers uit het buitenland (bijvoorbeeld Nigeria): gebruik geen (anonieme) betaalmethoden als Western Union, MoneyGram of cheques en stuur geen producten op voordat het geld op uw rekening staat."

Hier is de link, en rechts op de site, staan bij "vragen" nog veel meer tips, om teleurstellingen te voorkomen.
http://statisch.marktplaats.nl/help/veilighandelen/