Hoe werkt Internet eigenlijk? Niet via de PC, maar via satelliet en kabel?

Hallo, hoe werkt internet eigenlijk?

Dus ik zit thuis naar muziek te luisteren dat iemand heeft ge-upload van Hawai, en ik luister het hier in NL.

Ik neem aan dat het via de enorme ''data traffic'' onder de zee. Maar begrijp het nog niet echt.

Bedankt alvast mijn helden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (1)

Ja, moeilijke vraag. Ik ga het proberen. Zoals je weet bestaat alles wat digitaal is uit 1en en 0en. Dat wordt op centrale plekken opgeslagen over de hele wereld. Dat kan jij zijn bij jou thuis maar meestal in grote datacenters in allerlei verschillende landen met eigenlijk verschillende eigenaren. Elke locatie e.d. heeft een uniek adres. Dat heet een ip adres. Aan de hand van dat adres weet een centrale gateway, een apparaat die in verbinding staat met (zeg maar) alles in de wereld. Aan een domeinnaam zoals bijvoorbeeld goeievraag.nl kun je een ipadres koppelen zodat mensen de site kunnen onthouden.

Om te bepalen wat je doet op internet, bijvoorbeeld streaming (youtube, of die muziek die je luisterde) het downloaden of zelfs skypen/bellen via het internet zijn allemaal verschillende protocollen (talen) ontwikkeld zodat de apparatuur tussen jou en de server waar je verbinding mee maakt. de infrastructuur van het internet gebeurd door bijvoorbeeld satellietverbindingen of inderdaad door massieve kabels in de zee.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.