Hoe schrijf je een goede nieuwsbrief?

IK heb me net aangemeld bij een site, waar je gratis een nieuwsbrief kan maken. maar hoe schrijf je nou eigenlijk een nieuwsbrief.

het onderwerp van de nieuwsbrief is: mijn boek

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zo benieuwd naar je boek!!
misslobe
14 jaar geleden
Mag ik vragen bij welke site dat is?

Antwoorden (3)

# Bedenk dat een lezer - net als u - meerdere e-mails en nieuwsbrieven per dag ontvangt. Uw digitale nieuwsbrief moet daarom concurreren met andere mailings. U heeft slechts enkele seconden om indruk te maken op de lezer; bij het 'scannen' van de nieuwsbrief besluit hij of zij (onbewust) of het de moeite waard is om verder te lezen. U moet die scantijd dus goed benutten.
# Beperk het aantal onderwerpen in een nieuwsbrief.
# Houd de onderwerpen kort. Vermeld een link voor meer informatie (Toelichting). In een aantal gevallen zijn langere teksten wel geoorloofd. Dat is het geval als u zeker weet dat alle lezers uitgebreide informatie op prijs stellen, zoals bij leden van een vereniging. Ook als u geen website heeft of wilt dat de lezers n.a.v. de mailing direct uw fysieke winkel of restaurant bezoeken.
# De inhoud van elektronische nieuwsbrieven of webpagina's wordt snel gescand waarbij men linksboven begint.

( bekijk bron voor hele lijst)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wiel niet uitvinden
Ik denk dat je hiervoor eens op de site en blog van Welmoed moet kijken. Zij is eigenaar van de site en verkoopt tools om nieuwsbrieven te maken. Maar daarnaast geeft ze op haar weblog uitstekende tips over hoe je zelf nieuwsbrieven kunt schrijven (zonder dat je gebruik hoeft te maken van haar diensten).

Ik heb er zelf in ieder geval veel aan gehad.

Interesse kweken
Belangrijkste is dat je bedenkt wat je lezers interessant zullen vinden. De zoveelste nieuwsbrief over nieuws dat andere schrijven is niet zo interessant.

Opmaak
Technisch is het belangrijk om korte stukjes te schrijven met een kop(titel) en een plaatje. Onder je stukje (van enkele regels) plaats je een link om verder te lezen. Het hele artikel kan je dan op je website zetten.

Inhoudopgave
heb je veel artikelen dan is het handig om boven je nieuwsbrief een inhoudsopgave te maken met links naar de stukjes (technisch heten die ankers).

Doe onderzoek
Aboneer je eens op een aantal nieuwsbrieven. Welke trekken je het meeste aan en waarom? Trek daar lering uit!

Toegevoegd na 4 minuten:
In de bronnen twee echt goede bronnen. Meer tips kan je vinden met Google: http://tinyurl.com/yffpszz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een goed boek hebt en als je goed nieuws hebt... Dan krijg je als je daar goed schrijft een goede nieuwsbrief...

Als in de bovenstaande zinnen één keer "goed" minder in voorkomt dan is de nieuwsbrief al minder...