world wide web
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
World wide web dacht ik?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets denken is geen antwoord geven.. Je moet het weten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat moet ik ook steeds vaker zeggen, Chelsea. Valt me op dat er steeds meer antwoorden komen waarbij men iets "denkt", ipv "weet'.
World wide web, wereldwijde web, en op hyves is het WieWatWaar ^^
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap niet de -'en
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap niet wat je bedoeld met -en?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha op hyves :)
De vertaling is World Wide Web, maar bij Hyves is het wie wat waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom al die minnen?
+
Het betekent world wide web. 'www' is in dit geval een zogenaamd subdomein. Men gebruikte dit in de beginjaren van het internet als aanduiding dat de inhoud van het www subdomein bedoeld was voor het world wide web; zeg maar het publiek toegankelijke internet. Een webserver kan namelijk uitstekend geconfigureerd worden om dienst te doen als server voor meerdere (sub-)domeinen tegelijk. Inhoud voor puur intern gebruik zou dan bijvoorbeeld op intern.example.com aangeboden kunnen worden. Tegenwoordig, is het www subdomein, hoewel nog steeds alom gebruikt, een beetje betekenisloos geworden. Veel websites kiezen ervoor www. weg te laten om tot de publiek toegankelijke website of webapplicatie te komen.

Het is immers op allerlei manier mogelijk om (web)servers zodanig te configureren dat niet publiek toegankelijke inhoud op andere manieren te benaderen is, en de aanduiding met www. voor publiek toegankelijke info een beetje overbodig is geworden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Trouwens, nu ik het Engelse artikel (zie bron) er op na lees, vergeet ik een nog een iets belangrijker gebruik te vermelden. Naast de internet dienst, boden veel servers ook andere diensten aan als ftp, nntp (usenet), etc.. Deze werden dan ondergebracht onder die respectievelijke subdomeinen:

ftp.example.com
nntp.example.com

Toegevoegd na 1 dag:
Voor de naysayers:

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_World_Wide_Web

Quotes:
"On August 6, 1991[9], Berners-Lee posted a short summary of the World Wide Web project on the alt.hypertext newsgroup. This date also marked the debut of the Web as a publicly available service on the Internet."

Merk op: "This date also marked the debut of the Web as a publicly available service on the Internet."

En:
"The WorldWideWeb (WWW) project aims to allow all links to be made to any information anywhere. [...] The WWW project was started to allow high energy physicists to share data, news, and documentation. We are very interested in spreading the web to other areas, and having gateway servers for other data. Collaborators welcome!" —from Tim Berners-Lee's first message"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan de minner: licht even toe waarom je denkt dat dit antwoord een min verdient. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb je de min niet gegeven, maar weet misschien wel waarom je 'm hebt gekregen. Het subdomein www is een indicatie voor het type service, niet een indicator voor het al dan niet publiek toegankelijk zijn. Subdomeinen als www, ftp, nttp, smtp, pop, imap, geven het type service aan die men op de server kan verwachten. Ze zeggen niets over de toegankelijkheid daarvan. Www geeft aan dat je de World Wide Web service wilt, het hypertext systeem. Vervolgens kan het best zijn dat je dan eerst nog moet inloggen voordat je verder kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Widar, bedankt. Ja, je hebt in zekere zin gelijk. Dat heb ik ook toegevoegd. Ik had het nog iets duidelijker kunnen uitleggen. Het feit is namelijk dat het eigenlijke protocol (want daar hebben we het hier eigenlijk over) achter www het http protocol is. Www an sich is geen protocol, zoals ftp, smtp, pop, imap, gopher, etc. dat allemaal wel zijn. Service en protocol gebruiken we hier een beetje door elkaar eigenlijk. Www is een indicatie dat het een service op basis van het http protocol is, bedoelt voor het world wide web (oftewel publiek toegankelijk).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook wel andere protocollen gebruiken voor het www. Volgens mij heb jij een beetje een verkeerd begrip van "www". Lees je eigen link nog maar eens goed daarvoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Widar: ik ben al 15 jaar webontwikkelaar vriend. Ik denk dat jij (en diegenen die gemind hebben) mijn uitleg verkeerd begrepen hebben. Ik blijf erbij dat www (met name) als aanduiding bedoeld was om aan te geven dat het een publiek toegankelijke website of webapplicatie betrof. Voor het world wide web dus, en dus niet een intranet applicatie. Ik laat mij graag overtuigen van het tegendeel. Dus als je beweert dat het www subdomein ook wel eens voor andere protocollen gebruikt wordt (met uitzondering van https natuurlijk), dan zie ik graag een voorbeeld tegemoet. Het zal vast eens voorkomen, maar dat is dan een uitzondering op de regel, en zeker niet zo als het subdomein www (zeker in de beginjaren van het internet) gebruikt wordt/werd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"als het subdomein www normaliter gebruikt wordt/werd." bedoelde ik natuurlijk te zeggen. Maar goed, het hele verhaal geeft al aan dat het www subdomein eigenlijk altijd al een beetje zinloos is geweest. Je kan servers op zoveel manieren configureren, dat www eigenlijk onnodig is en niets betekenisvol toevoegt. Het is een soort gewoonte geworden, die eigenlijk totaal overbodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha die "vriend". Ik ben nog ietsje langer webontwikkelaar (ik denk dat ik in '93 begon, toen Mosaic nog de browser was), dus hoe lang je dat bent, zegt blijkbaar niets, gezien wij er van mening over verschillen. Ik zeg niet dat www wel wordt gebruikt om andere protocollen aan te duiden. Ik zeg dat je voor het World Wide Web ook andere protocollen kunt gebruiken dan alleen http. Www betekende gewoon World Wide Web, in de betekenis die genoemd wordt op diverse pagina's, zoals bijvoorbeeld de Engelstalige en Nederlandstalige wikis over dit onderwerp, niet "publiek toegankelijk" (dat is meestal wel het geval, maar hoeft niet, er zijn zat sites waar je moet inloggen). Het WWW ontstond pas later, nadat het internet al bestond, met zijn bestandsoverdracht en nieuwsgroepmogelijkheden. Die dingen waren al publiek. Om dan www te gebruiken als toegankelijkheidsindicator is onzin. Dan kun je net zo goed zeggen dat ftp e.d. "publiek toegankelijk" betekenen. Het World Wide Web is een toepassing en daar staat de afkorting WWW voor, voor de toepassing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zucht, nog een quote dan maar. http://en.wikipedia.org/wiki/Website "All **publicly accessible** websites collectively constitute the World Wide Web." (nadruk van mij) Waarom denk je dat de dienst "World Wide" Web heet? "Ik zeg dat je voor het World Wide Web ook andere protocollen kunt gebruiken dan alleen http." Natuurlijk, dat hoor je mij ook niet tegen spreken, maar ik heb het hier specifiek over het subdomein www, niet over het algemene begrip World Wide Web. Misschien dat daar de verwarring over is ontstaan. "(dat is meestal wel het geval, maar hoeft niet, er zijn zat sites waar je moet inloggen)." Ja, duh! Maar de inlog pagina is publiek toegankelijk, of niet dan? Probeer maar eens inlog pagina op het intranet van iemand tevoorschijn te toveren via het World Wide Web. Dus nogmaals, het subdomein (niet de dienst) www geeft hoofdzakelijk aan dat het een website of webapplicatie is, bedoelt voor het World Wide Web. Oftewel voor het publiek toegankelijke internet netwerk. En niet voor interne internet netwerken. Maar goed, volgens mij kletsen we dus een beetje langs elkaar heen, omdat ik mij, in mijn antwoord, met name richtte op het subdomein www en niet op het begrip World Wide Web.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En trouwens "World Wide Web" gaat, zoals al aangegeven, om publiek toegankelijke netwerken. Niet om interne netwerken. Dus mijn antwoord geldt, hoe dan ook, ook voor het begrip World Wide Web. Dat ftp en alle andere protocollen ook via het World Wide Web toegankelijk kunnen worden gemaakt, doet dus ook niet af aan mijn antwoord. En geeft juist aan hoe onbenullig het gebruik van het subdomein www eigenlijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet trouwens al waarom ik mij met name heb gericht op het subdomein; namelijk omdat het trefwoord bij deze vraag"www.goeievraag.nl" was.
Word wide web omdat het door de hele wereld is en dat je ook doen zo
www.goeievraag.nl en het trucje
www.goeievraag.be en dan is het belgisch dit is het speciale eraan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heeft www met Nederlands cq. Belgisch te maken? Dergelijke zaken worden bereikt/aangeduid door de hoofddomeinen .nl en .be.