ik twijfel of usenet een toegevoegde waarde heeft heeft iemand hier ervaring mee? oftewel werkt het beter dan torrent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Of het beter werkt hangt er vanaf welke eigenschappen je het belangrijkste vindt.

Torrent voordelen:
- Er is veel materiaal op te vinden wat niet (meer) op Usenet staat
- het is gratis.

Torrent nadelen:
- Je bent officieel illegaal bezig als je materiaal upload en dat is vereist in het Bittorent protocol.
- De snelheid is zeer instabiel en laat vaak te wensen over.
- Bestanden blijken vaker niet dan wel te zijn wat de bestandsnaam suggereert. Vaak hangt er ook nog het een en ander aan malware/virussen etc. aan.

Usenet voordelen:
- De nieuwste releases verschijnen vrijwel altijd als eerste op Usenet.
- Posts (informatie over een bepaalde film, applicatie etc.) is over het algemeen betrouwbaar
- De snelheid is constant en ligt veel hoger dan bij torrents.

Usenet nadelen:
- Om van de voordelen te kunnen genieten zul je van een payserver gebruik moeten maken en die kost geld.

Deze zaken tegen elkaar afgewogen is mijn ervaring dat Usenet "beter" is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

alles dat payserver heet is beter dan torrent. downloaden met torrentfiles is vragen om problemen (virussen en andere allende op je pc) als je naar de site usenetpro gaat staat verdere uitleg. ook heb je bijv. eweka.

spotplanet.org en dan in combinatie met bijv. programma Grabit is ideaal.

Maar hou het wel bij de legale downloads he ;) :)

Toegevoegd na 1 minuut:
en dan erbij een payserver is veeeeele malen sleller dan downloaden met torrent. (torrent is gewoon ouderwets om het even kort samen te vatten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met torrents ben je veelal zelf ook seeder, wat illegaal is. Met usenet kun je veel downloaden zonder dat je illegaal bezig bent.
Bovendien is het veel sneller, zeker vergeleken met torrents met weinig seeders.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij usenet providers heb je ook nog veel verschil.
- verschil in max. snelheid
- verschil in retentie (hoelang blijft een upload bewaard)
- verschil in verbruikslimieten
- etc.
bamibal
12 jaar geleden
Ik gebruik usenet al jaren en heb daarvoor ook bv bit torrent gebruikt. Usenet kost wel iets, maar dan heb je wel altijd een maximale snelheid. Dus niet zoals bij bit torrent dat het de ene keer snel gaat en de andere keer langzaam.

Usenet is m.i. dan ook een aanrader ten opzichte van torrents
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Usenet is een snelweg, torrent een zandweg. Zeker met de huidige retenties (tot wel 600 dagen) is ook het argument dat op torrents meer verscheidenheid te vinden is niet meer van toepassing.
De beste uitleg over usenet vind je hier:

binaries4all.nl