Hoe link ik mijn website aan een domeinnaam?

Ik heb sinds kort een paar HTML en CSS bestanden op Notepad++. Ik kan ze via mijn eigen computer openen. Ik zou graag een domeinnaam claimen en deze bestanden doorlinken naar die domeinnaam. Maar ik heb geen idee hoe dit werkt. Ik snap dat ik eerst een domeinnaam moet kopen en dan een soort van webhost maar ik snap er niet zo veel van. Zou iemand die hier ervaring mee heeft mij uit kunnen leggen hoe ik dit het beste kan doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Internet
2K

Het beste antwoord

Domein registreren
Allereerst bedenk je een domeinnaam. Daarnaast kies je ook welke domeinextensie (het gedeelte dat na de punt komt in je domeinnaam) je wilt gaan gebruiken Tegenwoordig is er een grote keuze in domeinextensies. Bekendste en meest gebruikte zijn de extensies die voor landen gebruikt worden, zoals .nl voor Nederland en .com voor bedrijven, maar tegenwoorden kan je er ook een kiezen die bij het onderwerp van je website past, zoals bijvoorbeeld .recipes voor een receptenwebsite, .legal voor een juridische website of .coffee voor een website over koffie. Zelf heb ik voor mijn professionele presentatie recent .engineer gekozen. Om een idee te krijgen wat voor extensies er zijn kun je via deze link alle 882 domeinextensies die nu beschikbaar zijn bekijkenen en downloaden als een infographic: http://blog.europeandomaincentre.com/list-of-domain-extensions/. Heb je je domeinnaam en extensie gekozen dan kijk je op internet bij een website waar je domeinen kunt checken of deze nog vrij is, bijvoorbeeld bij Strato: https://www.strato.nl/domeinnaam/. Als de naam die je wilt nog vrij is kan je hem registreren. Wanneer de naam niet beschikbaar is krijg je meestal alternatieven waar je uit kunt kiezen.

Webruimte en hosting kiezen
Wanneer je gratis hosting wilt, kun je bijvoorbeeld voor de al eerder door WDHBGS genoemde 000webhost kiezen. Je moet dan nog wel betalen voor de domeinregistratie. Wanneer je voor een betaalde hosting kiest zijn er vaak 1, 2 of meer domeinnamen inbegrepen, afhankelijk van het hostingpakket dat je kiest. Wanneer je een betaalde provider hebt gevonden die je bevalt kun je er ook voor kiezen om in een transactie je domein te registreren en hostingpakket aan te schaffen, met name als het domein is inbegrepen in dat pakket. Overigens zijn niet alle domeinextensies inbegrepen. In Nederland zijn vaak .nl .org .com wel inbegrepen in pakketprijzen, maar niet de nieuwere extenies zoals .recipe, .legal, .coffee en .engineer die ik eerder noemde. De prijzen hiervoor liggen tussen de €30 en €45 per jaar.

Na de aankoop van je domein en webruimte
Heb je je domein en webruimte aangeschaft en is het door je hostingprovider geactiveerd, dan kun je de bestanden die je al hebt gemaakt uploaden. Dit kan vaak via een online interface of als je dat prettiger vind via ee ftp connectie. Op de website van de provider staan altijd handleidingen en instructies hoe je dit doet en vaak ook templates die je kunt gebruiken. Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt helemaal! Aanvulling: je kunt ook bij de meeste hostingproviders een eigen domeinnaam gebruiken die je al bezit (ook bij 000webhost). Maar als je die nog niet hebt dan kun je er (interdaad) ookeentje kopen bij de webhost.

Andere antwoorden (1)

Je hebt een webhost nodig. Dat is iemand de de site voor je 'in de lucht houdt'.

Een voorbeeld is 000webhost.com (gratis) of strato.nl (niet gratis).

Succes!