Ik wil continu van vanalles op de hoogte blijven. Hoe kom ik hier vanaf?

Het gaat vooral over internet. Ik wil continu alle nieuwste websites ontdekken, populaire activiteiten op internet weten.. Ook nieuwtjes in het dagenlijkse leven, nieuws over boeken... etc. Ik wil altijd bij blijven...

En dan ook nog echt control freak achtig: Mijn sites moeten netjes georderd zijn, anders is het niet meer overzichtelijk, en word ik zenuwachtig..
Maar ik wil van dat idee of dat ik altijd, en via internet op de hoogte wil blijven!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Oei....perfectionisme en het Internet op orde willen krijgen is een gevaarlijke combinatie ; daar ga je jezelf mee in de vingers snijden. Feitelijk is het hamsteren (hoarding), maar dan op virtueel niveau - dat in je huis wellicht geen problemen gaat geven, maar in je hoofd evenveel chaos zal veroorzaken als echte verzamelwoede doet. Een niet te onderschatten psychisch probleem.

Elke dag komen er meer sites bij dan een normaal mens kan lezen, en er vallen er ook meer af dan een normaal mens kan bijhouden. Als je nu nog het idee hebt dat je het redelijk onder controle hebt gehad tot n toe, heb je dus nog niet eens het bovenste laagje van het topje van de ijsberg afgelikt, want de put is bodemloos, zelfs in het - minimale- Nederlandse taalgebied alleen al.

Maak het jezelf makkelijk ; kies een actief forum waar je je thuisvoelt bij de community, en altijd wel iemand is die je op de hoogte houdt van het laatste nieuws dat je echt moet weten, af en toe een leuke link stuurt of een filmpje plaatst dat het kijken waard is. Volg één nieuwssite, en kies één of twe sites met actuele onderwerpen die JIJ belangrijk vindt (zoals boeken, of politiek, of dieren, net waar je interesses liggen).

En verder : wegblijven van dat internet, jezelf op een maximaal aantal uren per dag zetten en je energie stoppen in je echte leven, waar het daadwerkelijk om gaat. Want nu steven je in een noodvaart op allerlei problemen af. Sterker nog ; ik denk dat het het beste is als je NU al hulp inschakelt van bijvoorbeeld een psycholoog om te helpen bij het afbouwen / afkicken, want als ik je vraag zo lees, ben je eigenlijk al een aardig eindje heen.

Heel veel sterkte, en probeer vooral van het leven te GENIETEN, juist van de onverwachte en de onbekende dingen, want DIE maken het leven het leven waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo, Bedankt voor dit antwoord! Eigenlijk valt het nog reuze mee met die problemen.. Ik was zelf ook al bezig om mij te beperken tot een maximaal aantal nieuwssites. Alleen die onrustigheid blijft een beetje. (een soort infobetitas?)
En als ik totaal met andere dingen bezig ben, dan is het in orde. Maar och, als ik even niks aan mijn hoofd heb. Ook ben ik bezig met een blog, als ik dan rustige momenten heb, ga ik schrijf onderwerpen verzinnen, haha.

Andere antwoorden (4)

Dat is erg lastig denk ik.

Het beste werkt misschien nog een ANDERE hobby (ver weg van een computer) zoeken die heel veel van je tijd opslokt en die je leuker/belangrijker vindt, dan laat je het nl vanzelf, dan ga je het zonde van je tijd vinden.

Mag je wel uitkijken dat je met die hobby niet hetzelfde krijgt na verloop van tijd

Toegevoegd na 2 minuten:
Eigenlijk moet ik het dus anders zeggen:

Zorg dat je VEEL verschillende dingen doet die je leuk vindt, dan wordt 1 niet zo snel zo overheersend, en als je dan eens een keer een hele middag grasduint, wat dan nog? moet af en toe wel kunnen.

Ha ha vragen beantwoorden op GV kan net zo verslavend zijn maar als je genoeg andere dingen te doen hebt wordt het niet " je leven"
12 jaar geleden
Meld je af bij al die sites die je onophoudelijk al dat nieuws toesturen. Beperk je bv tot Nu.nl; dan weet je genoeg om bij te blijven.
12 jaar geleden
trek de internet steker eruit zoek een goede hobby en vertel tegen je vrienden dat als ze je wat willen vertellen dat ze maar bellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hou het gewoon bij 1 site die allerlei info beschikbaar stelt
bv kranten.com of digital life. deze kijk je gewoon 1 x per dag voor een met jezelf afgesproken tijd.
En je kunt nou eenmaal niet alle filmpjes op Dumpert bekijken dus hou het bv bij de top 5 dagelijks
Bronnen: