Als je een server/host hebt, hoe zet je dat je site op het web?

en hoe zer je een server/host op, of zijn dat apparaten die je bij de winkel kan kopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Een server is zowel een omschrijving van een stuk hardware, als van een stuk software. Wat je feitelijk nodig hebt om een website op het web te zetten is het volgende:

1. Een computer om de site op te "hosten"
Dit kan een willekeurige computer zijn. Als je de site zelf wilt hosten, dan moet dit een computer zijn die voldoet aan de volgende eisen:

- Hij moet middels een fixed IP adres verbonden zijn met het internet
- Als hij verbonden is met het internet via een router, dan moeten op de router instellingen worden gedaan die zorgen dat de computer van buitenaf kan worden bezocht

(het woord "hosten" betekent zoiets als "een huis zijn voor een website" - dus eigenlijk is een host niets anders dan de plaats waar de website opgeslagen is)

2. Een programma dat dienst doet als "server"
Afhankelijk van de technieken die je gebruikt voor het bouwen van je website, zul je soms een specifiek programma nodig hebben om je site zichtbaar te maken voor bezoekers. Veel gebruikt onder mensen die eenvoudige websites bouwen in HTML (zonder onderliggende scripting technieken zoals ASP, PHP en/of JSP) is de standaard ingebouwde server die in Windows XP Professional (en hoger), Windows 7 Professional (en hoger) en Windows Server (alle versies) ingebouwd zit. Dit programma heet Internet Information Services. Voor meer informatie hierover kun je het beste even wat tutorials opzoeken (zie bron).

1a / 2a: De bovenstaande stappen kun je elimineren door een hostingpakket aan te schaffen bij een hostingprovider. Deze zijn er legio - ik noem als voorbeeld maar even Argeweb (.nl) en XS4All (.nl). Ook in stap 3 kan doorgaans door deze partijen worden voorzien, maar stap 3 is vrij essentieel.

3. Een "hostname"
Tenslotte wil je graag dat men je site kan benaderen via een adres als www.mijnwebsite.nl. Heb je een dergelijk adres niet, dan zal het adres van je site eruit zien als een IP-adres: 123.123.123.123. Dat laatste is beduidend lastiger te onthouden voor je bezoekers.

Om een hostname aan te schaffen kun je je wenden tot aardig wat verschillende bedrijven. Zie ook de paragraaf 1a / 2a hierboven.

Veelal is het zo dat als je bij een bedrijf een hostingpakket aanschaft, je de hostname er gewoon bij krijgt of kunt krijgen. Je kunt dan in één handeling ruimte voor je site krijgen en deze via de hostname beschikbaar stellen voor gebruikers. Vraag dan wel even na hoe je de bestanden van je site op de server van dat bedrijf kunt zetten.