Wat voor schade richt je aan als je met je laptop illegaal gaat internetten op een niet beveiligde internetaansluiting?

Ik heb deze vraag ergens bij de reacties aan Antwoordman gesteld, maar ik kan niet meer vinden bij welke vraag (van iemand anders) dat was, dus nu maar als algemene vraag. Ik vraag het omdat er iemand bij mij in huis kwam met zijn laptop en ging internetten via mijn computer. Hij zei dat dat eigenlijk illegaal is, maar het waarom ontging me.

14 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met jouw toestemming gebruik maken van jouw netwerk is natuurlijk niet illegaal. Pas als hij zomaar een onbeveiligd netwerk dat in de buurt actief is gebruikt terwijl hij redelijkerwijs kan weten dat dat netwerk niet voor zijn gebruik bedoeld is, is het illegaal. Waarschijnlijk bedoelde je vriend zoiets te zeggen: wat hij deed, met zijn laptop zoeken naar het eerste het beste onbeveiligde netwerk en daarop inprikken,is normaal illegaal. In dit geval was dat niet van toepassing omdat het jouw netwerk was (wat ik overigens beter zou beveiligen als ik jou was) en jij toestemming gaf, maar in het algemeen mag het niet.
zondag
14 jaar geleden
Het gebeurde toen ik een router had gekocht en hij die voor mij installeerde. Dat beveiligen heeft hij toen gedaan. Hij demonstreerde mij dat anderen mijn internetverbinding konden gebruiken als hij de router geen wachtwoord gaf, maar omdat ik dus met mijn aandacht dáárop gericht was kwam ik er niet toe te vragen wat voor konsekwenties het kan hebben als je géén wachtwoord instelt. Ik stel deze vraag nu uit pure nieuwsgierigheid om te weten wat zulke "hackers" voor de mensen zonder beveiliging kunnen verpesten.

Het beste antwoord

Het is een moeilijke vraag. Wat voor schade richt je aan. Ik kan me nu gaan afvragen wat je eigenlijk als eigen mening hierin hebt liggen: Vraag je het met de intentie: Maar je richt toch helemaal geen schade aan? Of ben je daadwerkelijk op zoek naar de fysieke of anderlei schade die kan worden aangebracht hierdoor zonder dat dat de bedoeling is?

Iemand die bij je op visite komt en met jou verbinding op internet gaat is niet per definitie illegaal, wel als jij het niet wilt. Het is wat anders, als hij bij jou thuis alsnog de verbinding van de buren gebruikt.

De schade die je aanricht is afhankelijk van wat je doet op de verbinding. Het punt is, je krijgt een IP adres van de router toegewezen (of stelt deze zelf in) in de range van de andere computers in het netwerk van de eigenaar. Als jij een virus binnenkrijgt, is het snel bekeken dat deze zich via de ip adressen verplaatst naar shares op de andere computer(s) van de eigenaar van het netwerk. Daarnaast kan het erg vervelend zijn voor iemand die een game aan het spelen is, dat zijn verbinding 'gehijacked' wordt, waardoor z'n ping en latency omhoog gaan (dit houdt in dat de reactie van een online game omlaag gaat en je dus trager gaat reageren in het spel). Dit zijn zo een paar effecten die je kunt hebben met het gebruik van een onbeveiligde internetverbinding van een ander (met of zonder toestemming).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ergens in de wet staat dat het hacking is (inbreken op iemands netwerk),

Maar... dan het meestal wel inbreken op een open deur.

Je richt dan ook geen schade aan, in de meeste gevallen merkt de eigenaar van het draadloos netwerk het niet eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inbreken met een open deur is óók strafbaar, hoor. En ook not done trouwens, althans in mijn kringen. Net zoals we niet afgesloten fietsen niet standaard meenemen of 'bruiklenen'.

Je steelt andermans bandbreedte, en hoewel dat wellicht sporenvrij en schadevrij kan voor de 'eigenaar' (je kunt er ook veel schade mee aanrichten door op de verkeerde sites te gaan surfen bijvoorbeeld), maak je ook gratis gebruik wat voor iedereen geld kost. Zo richt je ook uiteindelijk niemand schade aan wanneer je altijd zwart met het OV reist, standaard de fiets van de buurvrouw 'leent' als ze effe niet thuis is, of door iemands open deur naar binnen komt lopen om bij hem televisie te kijken.

Natuurlijk leven we in een hele kromme samenleving waarin normale mensen die zich gedragen en aan de wet houden zichzelf moeten beschermen tegen lieden die het minder nauw nemen met mijn en dijn, de 'verleiding'niet kunnen weerstaan en denken dat ze slimmer zijn dan een ander. Dit soort vragen geeft eigenlijk alweer aan hoever we gezonken zijn in algemene moraal.
"Moet hij zijn verbinding maar beveiligen ". "Moet je je fiets maar op slot zetten ", "Moet je je huis maar barricaderen en een alarm aanleggen". Schijnt heel normaal te zijn, maar ik vind het nog steeds de omgekeerde wereld.

En in die wereld is het voornamelijk een kwestie van fatsoen, waarmee je de bokken van de schapen scheidt. Het feit dat je geen object steelt, maakt het in mijn ogen nog steeds diefstal. Illegaal downloaden is er ook zo eentje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die bij jou op bezoek is en gebruik maakt van jouw internet aansluiting is natuurlijk niet aan het inbreken of bandbreedte aan het stelen. Wat een onzin.

Het enige is dat er in je gebruikersvoorwaarden kan staan dat er een maximum aantal computers op de aansluiting mogen. Maar dat stamt uit de 90-er jaren toen in studentenhuizen 8 man op een aansluiting zaten. Dat werd toen als onrechtmatig bevonden door de providers. Ik geloof niet dat dat nu nog in je voorwaarden staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alleen als het zonder toestemming van de eigenaar wordt gedaan, is het hacking of inbreken. anders is het gewoon legaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de huidige beschikbare bandbreedtes is de schade mbt de kosten van de data eigenlijk minimaal. Vervelender wordt het als je illegale activiteiten via de 'geleende' verbinding ontplooit (films en muziek UPLOAD, je met kinderporno bezig houdt, wellicht andere netwerken hackt, botnets aanstuurt, virussen verspreidt en dreigbrieven verstuurd, etc etc.); dan wordt de eigenaar als schuldige/verantwoordelijke gezien en dat schaadt.