heeft upc echt glasvezel?

ik heb upc fiber power 30

is dat dan glasvezel tot aan mijn huisje?

of is het tot bv. de wijk?

gr,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Alle netwerken gaan over glasvezel. Dat zijn zeg maar de snelwegen. Grote bedrijven zitten direct op glas, die hebben zeg maar een eigen afrit van de snelweg. Kleinere bedrijven en particulieren gaan via de oude koperdraadjes die met speciale apparatuur snel zijn gemaakt (bv ADSL). Het glas komt tot in een punt in de wijk ( ik dacht dat dat ISRA heet) en vanaf daar gaat het naar je huis. Hoe meer mensen in je wijk tegelijk op die draadjes zitten, hoe langzamer het wordt.
Sommige wijken in NL hebbem glas tot aan de voordeur, bv in Eindhoven, maar dat zijn echt uitzonderingen want het is heel duur.

Bij UPC gaat het laatste stukje over de televisiekabel in plaats van over de koperlijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is zelfs zo dat onder de 100 meter koper zelfs sneller is dan glas. (qua responstijd meestal ms genoemd, qua bandbreedte is glas beter, de snelheid is meestal responstijd maal bandbreedte)
dit komt omdat de apparatuur die het signaal doorgeeft aan de kabel (koper of glas) iets sneller is in het doorgeven naar koper dan naar glas (koper kan direct stroom geleiden, glas heeft er nog een laser tussen zitten voordat het de kabel in kan). koper kan tegenwoordig al 1000 mbit (1 gigabit ) halen bij afstanden tot 100 meter, daarna word het snel minder. glas kan snelheden halen van 1 gigabit over 2 kilometer (en 10 gigabit en meer bij gebruik van meerdere lasers met elk een andere frequentie maar dit is te duur voor in de provincie, het word wel gebruikt in de backbone van het internet). hierdoor maakt het eigenlijk niet uit wat je hebt aangezien het abonnement van jou maar 30 mbit is, dit kan gemakkelijk over koper. het probleem is dat koper zeer snel moet inleveren bij afstanden.
ik zit hier op 700 meter van de wijkcentrale en dan kan je maximaal 36 mbit halen (met een 40 mbit abonnement van kpn, hiervoor haalde ik 20 mbit met een 20 mbit abonnement).
ik ken mensen die 3 kilometer van de centrale zitten en daar halen ze maar 2 mbit (op deze afstand moet je dus gewoon het goedkoopste abonnement nemen, of je nu 10 of 100 mbit besteld, je haalt toch maar maximaal 2 mbit). het probleem is dat bijna niemand binnen 100 meter van de wijkcentrale zit waardoor glas tot de voordeur eigenlijk beter is dan koper.
binnen in huis heb je echt geen glasverbinding nodig. ftth (fiber to the home), voor glas tot in huis.
fttc (fiber to the core), voor glas tot in de wijkcentrale.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe kan ik weten waar de wijkcentrale zit?

Andere antwoorden (2)

Ik geloof tot een kastje ergens in de buurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in feite maakt het niet uit toch ?/30 mb is 30 mb
maar inderdaad het gaat tot aan het kastje maar met glasvezel in huis is het niet anders
daar koppel je een kabel in en die is toch weer koper ;)
capthavoc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou lijkt me dat dat nogal wat uitmaakt. Ik snap wat je bedoelt met x mb/s=x mb/s maar voor de toekomst is het wel handig als je glasvezel in je huis hebt en niet een koperkabel. Een thuisnetwerk kan 1Gbit aan als je de juiste spullen hebt dat zie ik een ADSL/kabel verbinding niet snel doen, glasvezel zit daar binnen een paar jaar wel als het zo doorgroeit. Ik weet niet of een thuisnetwerk met UTP-kabels nog kan groeien maar anders zal dat ook wel op een dag naar glasvezel gaan, ik geloof dat zulke apparatuur nu al in datacenters en misschien zelfs wel in bedrijfsnetwerken gebruikt wordt dus naast de mischien wat hoge kosten is dat wel te doen. Je argument dat het toch naar koper gaat is wel waar maar waarom haalt ADSL dan geen 1Gb/s terwijl thuisnetwerk dat wel kunnen halen met Cat5e ? Ook heb ik veel liever een 30mb glasvezel abo dan 30mb ADSL abo bij glas ben je niet zo afhankelijk van de afstand van de verdeelkast.