Is het toegestaan om foto's/tekst van een andere website(s) te gebruiken als je de bron vermeld?

Niet dat ik het al doe, alleen is het toegestaan :D?

Toegevoegd na 15 uur:
Allemaal bedankt voor jullie reacties!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Niet toegestaan, ook al staat er geen "copyright" tekst bij staat. In Nederland geldt immers dat op alle "werken" auteursrecht geldt. Wel kun je zeggen "je mag alles van mij gebruiken", maar dat moet er dan wel bij staan. Bijvoorbeeld foto's op Wikipedia zijn vrij te gebruiken, soms met de regel dat het er wel bij moet staan van wie het is, maar de precieze "licentie" staat er dan bij.

Wil je iets van een ander gebruiken, vraag het dan vooraf. Grote kans dat het mag. Bij foto's is het wat belangrijker om te vragen dan bij teksten overigens (citaatrecht).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

hier op GV? Ja natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is niet altijd toegestaan!
Maar dan staat het meestal vermeld of dan zijn de afbeeldingen beschermd met een logo of je kunt ze niet kopiëren.
Het is ook wel zo netjes als je ze(foto's/tekst) van een andere website haalt om toestemming te vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de bron er duidelijk bij zet wel, maar meestal willen sommige mensen toch wel dat je ze het vraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles wat op het internet staat is openbaar. Van de ene site naar de andere site knippen en plakken is toegestaan mits vermeld waar het vandaan komt.
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Nee, nee, nee, zo werkt dat niet. Op ieder artikel en elke foto op het internet (tenzij uitdrukkelijk vermeld dat het materiaal vrij mag worden gereproduceerd) zit auteursrecht:
http://www.heinpragt.com/copyright/copyright.php
jc54
12 jaar geleden
Dus je wilt zeggen dat ik mijn Avatar niet zomaar mag gebruiken? En dat ik geen gegevens van het internet mag halen zonder toestemming? Daar ís het internet toch voor...
Dan is iedereen in overtreding.
Pieter2011
12 jaar geleden
Zo is het inderdaad. Op de afbeelding van jouw Avatar rust copyright, dus heb je officieel toestemming nodig om het te mogen gebruiken. Bij kleine overtredingen door particulieren zal een auteur het meestal door de vingers zien, maar zodra jij op grotere schaal die plaatjes op een website plaatst, dan loop je toch wel een behoorlijk risico. En wanneer degene die auteursrecht heeft ontdekt dat een commercieel bedrijf de rechten schendt, zal er zeker tegen worden opgetreden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-1 Het antwoord is pertinent onwaar. Op sites staat- ten overvloede- meestal ook nog aangegeven dat er copyright op het materiaal rust. @Pieter2011 Zo is het inderdaad !
Nee, dat zal niet altijd toegestaan zijn. Wellicht staat er een disclaimer tekst of copyright tekst op de site.
Maar zolang er geen commersieel voordeel aan hangt er je er netjes de bron vermeld is de kans heel klein dat je voor de rechter wordt gedaagd. De context moet natuurlijk ook goed bedoeld zijn.

Dus niet zomaar de foto van de buurman plaatsen bij een artikel over de KKK.