Waarom is juist google zo succesvol?

voor google had je andere zoekmeisjes, meerdere zelfs....dus het geniale idee is eigenlijk niet door google bedacht, dus waarom werd juist google zo extreem succesvol, je zou wel kunnen zeggen dat google betere kwaliteit heeft maar dat schelt niets, een zoekmachine is een zoekmachine, ook bij andere zoekmachines krijgen je honderden resultaten etc. En hetzelfde geld voor sociale network sites....voor facebook waren er ook al sociale network sites...het idee ''sociale network site'' is niet bedacht door de oprichter van facebook...maar toch is facebook juist zeer succesvol geworden, terwijl de eerste sociale network sites (dus de originele bedenkers) niet zo succesvol waren....

Toegevoegd na 15 minuten:
zoekmeisjes = zoekmachines uiteraard, hehe!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL zoekmeisjes :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is trouwens een quote. "Best to market, beats first to market". De eerste heeft markt aangewakkerd en bewust gemaakt bij mensen en de beste boort het grootste deel van de markt aan op zijn of haar eigen manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi quote, maar ik geloof dat niet in het geval van google.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wel. De zoekmachines daarvoor hadden geen goede indexering waardoor de relevante websites niet naar boven kwamen. Toen bekend werd dat Google wel weergaf wat je eigenlijk zocht toen werd het snel verspreid bij collega's en vrienden en familie. Hierdoor is Google best to market geworden. Een goede zoekmachine is zoveel meer dan alleen een witte pagina met een zoekveld. En dat heeft Google bewezen. En zelfs nu na al die jaren zijn ze alsnog niet te verstoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, als ik iets wil zoeken dan krijg ik voor mij gevoel hetzelfde resultaat ook bij yahoo, altavista, vinden.nl etc. merk het verschil niet, ook al snap ik wel dat google meer kwaliteit heeft. maar ik vind het succes en populariteit van google niet evenredig met hun betere kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Around 2000, Google's search engine rose to prominence.[citation needed] The company achieved better results for many searches with an innovation called PageRank. This iterative algorithm ranks web pages based on the number and PageRank of other web sites and pages that link there, on the premise that good or desirable pages are linked to more than others. Google also maintained a minimalist interface to its search engine. In contrast, many of its competitors embedded a search engine in a web portal."
http://en.wikipedia.org/wiki/Web_search_engine De overige zoekmachines hebben tegenwoordig natuurlijk ook hun algoritme aangepast en de kans is groot dat ze nooit gelijk zullen zijn aan Google. En misschien is dat nu al niet meer relevant, iedereen kent en vooral gebruikt Google nu. Het nut om een andere zoekmachine te gebruiken (omdat de resultaten vergelijkbaar of misschien iets minder zijn) blijft voor alsnog uit. Ik verwachtte een tijdje terug heel veel van Bing maar daar kreeg je toch niet de pagina's die je wou, terwijl je die bij Google wel krijgt. Google weet inmiddels ook veel over het zoekgedrag van gebruikers, meer dan de kleinere zoekmachines zou ik zeggen, dit komt ook de zoekresultaten specifiek gericht op de zoeker ten goede.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google is in13 jaar tijd een van de grootste bedrijven ter werwld geworsen dus aucsesvol ia het zeker

Het beste antwoord

Er is trouwens een quote. "Best to market, beats first to market".

De eerste heeft markt aangewakkerd en bewust gemaakt bij mensen en de beste boort het grootste deel van de markt aan op zijn of haar eigen manier.

De zoekmachines daarvoor hadden geen goede indexering waardoor de relevante websites niet naar boven kwamen.

Toen bekend werd dat Google wel weergaf wat je eigenlijk zocht toen werd het snel verspreid bij collega’s en vrienden en familie.

Hierdoor is Google best to market geworden.

Een goede zoekmachine is zoveel meer dan alleen een witte pagina met een zoekveld. En dat heeft Google bewezen. En zelfs nu na al die jaren zijn ze alsnog niet te verstoten.

"Around 2000, Google’s search engine rose to prominence.[citation needed] The company achieved better results for many searches with an innovation called PageRank. This iterative algorithm ranks web pages based on the number and PageRank of other web sites and pages that link there, on the premise that good or desirable pages are linked to more than others. Google also maintained a minimalist interface to its search engine. In contrast, many of its competitors embedded a search engine in a web portal."
http://en.wikipedia.org/wiki/Web_search_engine

De overige zoekmachines hebben tegenwoordig natuurlijk ook hun algoritme aangepast en de kans is groot dat ze nooit gelijk zullen zijn aan Google. En misschien is dat nu al niet meer relevant, iedereen kent en vooral gebruikt Google nu.

Het nut om een andere zoekmachine te gebruiken (omdat de resultaten vergelijkbaar of misschien iets minder zijn) blijft voor alsnog uit.

Ik verwachtte een tijdje terug heel veel van Bing maar daar kreeg je toch niet de pagina’s die je wou, terwijl je die bij Google wel krijgt.

Google weet inmiddels ook veel over het zoekgedrag van gebruikers, meer dan de kleinere zoekmachines zou ik zeggen, dit komt ook de zoekresultaten specifiek gericht op de zoeker ten goede.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

'De perfecte zoekmachine begrijpt wat je bedoelt en geeft je meteen wat je zoekt,' aldus medeoprichter Larry Page. Toen Google net begon, zou u blij verrast zijn als u meteen het juiste antwoord vond wanneer u een zoekopdracht invoerde. Google werd juist zo succesvol omdat we beter en sneller het juiste antwoord konden vinden dan de andere zoekmachines op dat moment.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard hebben ze het antwoord gewoon op hun eigen website staan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord fremar, maar ik geloof er helemaal niets van, niet dat google kwalitatief de beste is dat ongetwijfeld maar de eerste zoekmachines yahoo, altavista, vinden.nl of wat het ook waren...vond ik aan het begin (een jaar of 8-10 geleden inmiddels) echt niet onder doen voor Google! En als ik iets wil zoeken...dan vind ik het ook nu nog steeds op welke andere zoekmachine...
Omdat Google de beste zoekrobot heeft. Wie (zoals ik) server-logfiles monitored, ziet dat het gedrag van de GoogleBot geheel afwijkt van dat van Bing, Yahoo etc..
De Googlebot is zeer intelligent en valt op door "less=more". Hij komt maar weinig langs en als ie langs komt pikt ie feilloos (en alleen) op wat ie nodig acht. Ik sta daar zelf soms versteld van: je wijzigt een webpagina s'ochtends en s'middags staat de Googlebot op de stoep en pikt slechts die ene webpagina op. (BTW hoe doen ze dat toch?)

Het gedrag van bijv. Slurp (de zoekrobot oa van Yahoo) valt op door zeer vaak langskomen en dan steeds opnieuw dezelfde set pagina's "lezen". Een soort van "domme" graaier (sorry Yahoo....)

Kortom:
Google geeft meer, veel meer (waar heb ik dat vaker gehoord ?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het volgensmij niet bepakt is met reclame. Google zou er miljoenen voor kunnen krijgen maar weigert het omdat het een van de dingen is waar je Google aan kunt herkennen. En de zoekmachine is heel erg goed in verglijking met andere zoekmachines, snel en duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google heeft ook een database opgebouwd van webpagina's geindexeerd erin. Algoritmes ontwikkeld wat nu zeer complex geprogrammeerd is. En hierin waren de oprichters wat eerder in dan andere.

Ik had in het begin voor Google bekend was. Veel commercieël gebonden zoekmachines gebruikt. Het waren net als verschillende omroepen van het nieuws. De één vertegenwoordigde meer dat onderwerp en de andere weer dat.

Toegevoegd na 22 minuten:
.....En Google sloeg zoveel mogelijk op wat bestond aan webpagina's, zo hebben ze het ook kunnen aanbieden,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de manier waarop google zocht werd zijn succes. Andere zoekmachines zochten het woord dat je had ingetypt en hoe vaak deze voorkwam. Zo duurde het eeuwen voordat je de gewenste info had. Google kwam met het idee om het populairst boven aan te zetten. Zo typ je nu in wat je wil zoeken en je krijgt de link die het meest is aangetikt. zo krijg je de gewenste info veel sneller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat Google zo succesvol is want je kunt er veel op opzoeken en er is ook Google map en je kunt Video´s bekijken, enz. Dus daarom denk ik dat Google zo succesvol is.