Hulp nodig met een berekening

Ik heb hier een proef toets liggen, alleen ik kom er niet uit.
Ik zou graag willen weten hoe ik dit zelf kan uitrekenen. Het antwoord heb ik er ook bijstaan en dat is: /27
maar waarom? Zie foto.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (1)

Kijk naar het laatste octet van het IP van de routers (62 en 94), dat is binair:

Er zit al verschil in de eerste 3 bits, dus het subnet is minstens 3 bits lang. Omdat aan router A een computer hangt met IP .37, en dat is 00100101 binair, zie je dat het 4e bit al afwijkt van dat van de router, dus het subnet is maar 3 bits lang inderdaad. Omdat je al binnen een /24 zat, tel je die 3 erbij, en kom je op /27 .
gvrox