Waarom werkt ING saldo en transacties niet gelijktijdig bij?

Ik verwacht een bedrag op mijn rekening, dus ik log in om te kijken of het er al is. Wat blijkt: mijn saldo is al wel aangepast, maar de bijbehorende transactie staat nog niet in de lijst.

Pas een uur later verschijnt ook de transactie (met nog steeds hetzelfde saldo, want dat was al aangepast).

Waarom is dat? Is hier een programmeerreden voor, een databasereden, of een financieel-administratieve reden?

Het gaat om een Betaalrekening bij ING (voorheen Postbank).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
8.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie Vraag, ik merk dat ook regelmatig. Wellicht zijn het onafhankelijke update-runs, waar door storingen soms opvallend veel tijd tussen de updates zit.

Het beste antwoord

Ik heb bij de technische helpdesk van de postbank gewerkt en ik heb dus een heleboel van dit soort telefoontjes van verontruste klanten gekregen. Het kan inderdaad voorkomen dat op bepaalde momenten van de dag het saldo wel wordt bijgewerkt maar de transacties niet. Het is een beetje een technisch verhaal maar het komt op het volgende neer: Over het algemeen als je geld overmaakt zie je dat dit gelijk van je rekening af. Dit is een soort tijdelijke boekhouding. Bij de een wordt er een plusje bij het saldo gedaan en bij de andere een minnetje. Op bepaalde momenten van de dag (11 uur s'ochtends is een voorbeeld waar ik denk dat je naar refereert) wordt het geld ook fysiek overgemaakt op die momenten kan het dus zijn dat het saldo klopt maar dat je de transacties niet ziet. Binnen het uur zijn de transacties weer bijgewerkt. Kortom het is een technisch verhaal en heeft te maken met het administratief verwerken van de transacties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Klopt, is mij ook regelmatig opgevallen, en kan vervelend zijn als er meerdere betalingen van het zelfde bedrag binnenkomen, door verkoop via een webshop. De bank schijnt deze vertraging te gebruiken om de transacties te controleren, en te verwerken.
Het zou eigenlijk beter zijn dat ze dan ook pas later de saldi aanpassen, maar als het om zeer grote bedragen gaat zou dat weer rente pikken kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn verschillende boekings-en administratieve 'gangen'.
Vanwege die vele schijven duurt dit 'zichtbare' langer dan de uitvoering van je opdracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt omdat er 2 (transactie) systemen parallel langs elkaar lopen. Merk dit ook met enige regelmaat bij de Biznerbank...

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja...

Dit is de uitleg zoals ik die recentelijk van de Biznerbank heb gekregen...

En dit is weer onderdeel van de Rabobank. Dus een geldtransactie duurt nog geen 5 minuten...