Hub / Switch
Een hub of switch is een netwerkkruispunt. Switches en hubs zijn voorzien van poorten om UTP kabels in te steken. Je kunt zo netwerkcomputers met elkaar verbinden. Een hub en een switch voeren dezelfde taak uit op een verschillende manier. Een switch stuurt data direct naar de juiste computer door, terwijl een hub data stuurt naar alle computers in een netwerk. De computers beslissen dan zelf of de data voor hen bestemd is of niet.
Het snelheidsverschil is voor thuisnetwerken echter niet merkbaar bij het surfen op internet, maar wel bij het versturen van bestanden tussen netwerkcomputers. Een switch is aan te raden, zeker gezien het geringe prijsverschil met een hub.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

een hub is eigenlijk meer van vroeger en een switch is wat moderner.

een hub verstuurt een paketje naar elke computer in het netwerk waarna de computers kijken of het voor hem bestemd is.

een switch kijkt zelf waarvoor het paketje bestemd is en stuurt het direct naar de juiste computer.

een switch kan echter in hub mode worden gezet, dit is voor hackers makkelijk want zo kunnen ze al het netwerk verkeer afluisteren (al het verkeer komt immers bij alle computers aan in plaats van alleen de computer waarvoor het is bestemt).

een switch is dus een stuk geavanceerder aangezien deze kan kijken waarvoor het paketje is bestemd, het beschikt over tabellen met mac en ip adressen en kijkt dus waarvoor een bepaald paketje is bedoelt.