Ligt de prioriteit van het bestrijden van kinderporno op internet lager dan die van het bestrijden van illegaal downloaden?

Althans, zo komt het bij mij over.
ik had hier de volgende stelling na het zien van een docu:
-websites die kinderporno aanbieden verdienen flink wat geld.(hoe verwerpelijk dit ook is)
-het illegaal downloaden kost de platen- en filmindustrie aardig wat geld.
Dus op basis van de inkomsten (en eventueel de belastingen die er over worden betaald) wordt de prioriteit bepaald.

Is deze aanname juist? of is het gehele plaatje groter en ben ik te kort door bocht?
(graag argumenten)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Nee, die indruk heb ik niet.
In veel landen infiltreert justitie in de kinderpornowereld en vervolgt die sicko's internationaal.
Dat gebeurt op download gebied in het geheel niet.
Gelukkig niet.
En, de straffen zijn ook geheel anders. Een overtreding van auteursrechten is een economisch delict.
Het bezit ven kinderporno is een misdrijf.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die docu die ik zag ging over Brazilië en op een gegeven moment kwamen ook 2 Nederlandse mannen aanbod die uiteindelijk door de mand vielen en uitgeleverd werden aan Nederland, hier vervolgens een reis visum hebben gekregen en daardoor hun straf zijn ontlopen.(+1)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en als je gewoon naar de recente ontwikkelingen kijkt m.b.t. het illegaal downloaden, dan wordt er veel tijd en aandacht aan besteed.
misschien was de formulering weegt het 1 zwaarder dan het ander vanuit overheids perspectief beter geweest.
dat het verschillende straffen en overtredingen zijn besef ik ook wel maar in dit geval op hetzelfde terrein, namelijk het internet. nu vergen beide pdr( particulier digitaal rechercheur) opgeleide mensen om dit te bestrijden. waar worden deze gasten meer voor ingezet.

Andere antwoorden (1)

Het aantal mensen dat zoekt naar kinderporno is helemaal niet zo groot dat je hard kan maken dat er hier veel geld mee te verdienen valt. Maar het is wel iets waar bijna iedereen het over eens is dat het verboden zou moeten worden. Hierdoor wordt het excuus 'kinderporno' juist vaak gebruikt om servers af te sluiten die ook veel films, software en muziek vrij ter downloaden aanbieden. Deze servers zijn vaak namelijk volledig 'vrij': de eigenaars controleren niet altijd wat men er zoal neerzet. Het kan dus in het voordeel van de entertainmentindustrie zijn als er kinderporno op dergelijke servers blijkt te staan, omdat men dan juridische mogelijkheden heeft om een server uit de lucht te halen.