Hoe komt het dat je oneindig ver kan inzomen op letters en dat ze altijd scherp blijven? Terwijl plaatsje heel onscherp worden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Letters op je scherm en uit je printer bestaan uiteraard ook uit pixels. Ze worden echter voor elk zoomniveau uitgerekend, met behulp van wiskundige vergelijkingen. daar zitten ook nog wat trucjes bij zodat bij schuine en ronde gedeeltes wat pixels grijs worden om hakkelige randen te voorkomen. Als je op een tekst wilt inzoomen dan worden de letters en randen weer helemaal opnieuw uitgerekend voordat ze op het videoscherm komen.

Een afbeelding als een bitmap wordt in wezen alleen maar uitgeknipt als je inzoomt, maar er zijn ook wat trucjes mogelijk om de wat tussenliggende pixels uit te rekenen door gemiddeldes of iets dergelijks te nemen. Dat is soms nodig als je een 4 Megapixel foto op een posterformaat wilt afdrukken. Er zitten nog wel wat meer haken en ogen aan het op je scherm zetten van afbeeldingen, maar in principe bestaan plaatjes als een grote matrix van vierkantjes met een bepaalde kleur en lichtsterkte die naar het videoscherm gestuurd worden en als je maar een klein gedeelte op een groot scherm afbeeldt dan zie je de vierkantjes zelf.

De meeste plaatjes zijn ook niet scherp van zichzelf. Dat houdt in dat de afbeelding van een punt in werkelijkheid over meerdere pixels verdeeld wordt. Als je een mobiele telefoon hebt die 12 megapixels opslaat, maar een slechte lens en scherpstelinrichting heeft, of je hebt wat met de telefoon bewogen terwijl je de foto nam of je onderwerp heeft bewogen, dan zie je dat de naast elkaar liggende pixels ongeveer dezelfde waarde krijgen. zodat je net zo goed minder pixels had kunnen gebruiken. Als je dan gaat inzoomen op de foto zie je niet de vierkantjes (pixels) maar vage kleurvlakken en een onscherpe overgangen met weinig contrast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat de letters vectorafbeeldingen zijn. Die zijn niet opgebouwd uit pixels, maar uit lijnstukken en polygonen.

Zie voor informatie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vectorafbeelding
bamibal
13 jaar geleden
Omdat die letters zogenaamde vectorbestanden zijn, waarbij elke element van de letter opgebouwd is uit geometrische figuren: lijnen, cirkels, etc. Als je deze uitvergroot blijven ze scherp.
Plaatjes zijn opgebouwd uit een bepaald aantal pixels, hoe verder je inzoomt, hoe minder pixels je in beeld ziet en hoe grover het plaatje wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doordat letters digitaal vaak bestaan uit vectoren. Dat kan een stelsel van lijnen zijn, bijvoorbeeld van punt à naar punt b. Vergroot je dat 10 keer, dan dan legt hij die punten 10 keer zover uit elkaar en vult het met 10 keer zoveel pixels (zwart meestal).
Vergroot je dus een letter bestaande uit 100 pixel 10 keer, dan bestaat die daarna misschien wel uit 10000 pixels.

Dit in tegenstelling tot een foto, die heeft een bepaald aantal pixels en bij vergroting blijft dat hetzelfde. Met als gevolg dat bij vergroting de pixels verder uit elkaar komen te liggen, wat er vaag uit kan zien.