Internet is totaal ongeschikt om in noodgevallen dienst te doen?

Google en dergelijke al plat door MJ. Oftewel... Stel er gebeurt iets VEEL belangrijkers: internet is dan gewoon onbereikbaar?

Bijv. een komeetinslag, een nucleaire aanval, etc.
Iedereen gaat dan internet op - wat vervolgens plat blijkt te liggen?
Internet is dus ongeschikt om in noodgevallen dienst te doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Klopt je hebt er dan niets aan...

Net als je mind, als er strond aan de knikker is, dan is het verstand pissen... Dus als er een emotie is, of een trauma, of extreme boosheid, of wat dan ook heftigs, dan werkt je verstand niet meer goed... Dus je kunt niet op internet vertrouwen én niet op de verstand... Waar dan nog wel op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verstand pissen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is in dialect, dat het verstand met vanalles bezig, behalve dat het goed werkt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Klopt je hebt er dan niets aan…'
Volgens mij is dat gewoon 't juiste antwoord :).
(Al is 't niet statistisch bewezen middels een bron ofzo, maar allah...)

Andere antwoorden (5)

Ja, maar heb je internet wel echt nodig in de noodgevallen die jij noemt? Ik zou echt niet denken aan internet.....radio, televisie en telefoon zijn de bronnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen, die diensten gaan straks (of zelfs nu al) ook allemaal via internet!
Nou ja, dat weet ik dus niet. Het probleem zit hem in de zwakste schakel, namelijk de individuele website. Die website staat ergens op 1 server te draaien en als die server een bepaalde capaciteit aankan en het gaat eroverheen is het game over.

Maar in principe de manier waarop het internet an sich is ingericht zou het geen probleem hoeven opleveren omdat er in feite een decentraal netwerk is opgezet waarbij de routering van data eigenlijk altijd van plaats a naar plaats b komt. Als een punt is overbelast dan zoekt de data heel eenvoudig een andere weg om naar punt b te komen. Al moet een mailtje dat uit Nederland komt via australie om weer in Nederland te komen zal dat nog lukken.

Hier leggen ze dat ook nog even wat technischer uit:
http://www.livinginternet.com/i/iw_arch.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In echte noodgevallen zoals jij die schetst waarschijnlijk uiteindelijk wel. Niet alleen door te zware overbelasting (want in theorie moet je voldoende grote servers kunnen bouwen om ' de hele wereld' tegelijkertijd online te kunnen hebben,) , maar omdat in dat geval ook de infrastructuur vernield zou kunnen worden.

Hoelang de televisie het in een dergelijke catastrofe volhoudt moet je ook nog maar afwachten ; vermoedelijk zingt de radio het als informatiebron het langst uit - zolang ze nog nieuws krijgen.

Uiteindelijk zijn bij een dergelijke calamiteit ontoereikend om de hele wereld tegelijkertijd van informatie te voorzien. Een nucleaire aanval op één plek in de wereld zal nog wel een tijdje bij te houden zijn, maar een echt grote komeetinslag ? Zijn we dan niet sowieso kansloos en wat is het nut van die informatie dan nog ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n grote komeetinslag ook weet niet :).
Ik gaf maar voorbeelden. Er zijn ook wel andere voorbeelden te bedenken natuurlijk.
Ik verwacht het niet dat het hele internet plat komt te liggen...

Dat een site als google door overbelasting plat komt te liggen gebeurd wel vaker. En dan word er door een paar van die wizzkids bekeken waar het knelpunt zit en worden er meer servers geplaatst om zo'n piek wel op te kunnen vallen. Aangezien de wereld steeds complexer wordt qua berichtgeving...

Dus zolang zal het allemaal wel niet duren...

Ik ben juist van mening dat het internet steeds geschikter word voor dergelijke noodgevallen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de serie Jericho gebeurt dat. Een klein stadje wordt afgezonderd van de buitenwereld. Geen stroom, geen toevoer van goederen etc. Misschien leuk voor je om eens te kijken.

Internet is verspreid over de hele wereld. Sites als Google, Microsoft etc. Zullen vrijwel nooit plat worden gelegd. Want zij zijn voorbereid op het ergste. Datacenters in alle continenten bijvoorbeeld. De ISP's zullen vaak niet bereikbaar zijn. Maar internet via sateliet zal wel toegankelijk zijn bijvoorbeeld.

Een fatsoenlijk bedrijf is voorbereid op het ergste.