Is het normaal dat je maar +/- 8 MBit haalt bij een abonnement van 20 MBit internet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

op speedtest.nl kan je de afstand tot de centrale meten.
zelf haal ik 37 mb van de 40 met een afstand van 570 meter.

denk er ook aan dat servers online zelf ook een max hebben. als jij download van een server met een upload van 3 mb dan zou jij maximaal 3 mb kunnen downloaden ook al kan je verbinding 20 mbit halen.

kan een server echter 100 mbit halen maar zitten er 20 mensen van te downloaden, dan haal je maar 5 mbit (100/20=5).

zorg ook dat je een adsl2+ router hebt, bij kpn ging ik thuis ook van een 8 mbit (ik ontving 7,5 mbit) naar een 40 mbit maar ik kreeg 8 mbit. dit kwam omdat de router de verhoogde snelheid niet aan kon (7 jaar oud).

zorg er dus voor dat je router de snelheid aan kan en test even een download waarvan je weet dat er een snelle server achter zit (of een legale torrent want die hebben vaak een hoge upload, de nieuwste ubuntu linux bijvoorbeeld of de film elephants dream).

zorg voor een korte afstand tot de centrale.
zorg voor de juiste apparatuur (hardware).
zorg voor de juiste bronnen van je downloads.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg voor een korte afstand..
jaja.. ik ga er speciaal voor verhuizen! ;-)

Andere antwoorden (7)

Helaas wel.
Je provider beloofd namelijk niet dat je die snelheid haalt, ze zetten aan hun kant slechts de poort open van die bandbreedte. En of die snelheid daadwerkelijk als zodanig bij jou aankomt, dan kunnen ze gewoon niet garanderen.
Het is voornamelijk afhankelijk van de afstand die het moet afleggen. Maar ook afhankelijk van de apparatuur die gebruikt word op de route.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een glasvezelabonnement, waarbij gesteld wordt dat afstand niet meer uitmaakt en dat up en down gelijk zijn - maar dat is beslist niet zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wie stelt dat?
Als het de provider is die dat stelt, kan ik misschien geld terugkrijgen ;-)
Ik haal mijn limiet ook zelden, toen ik mijn provider belde, kreeg ik te horen dat ik de snelheid eens moest meten met de virusscanner en de firewall uit. Dat scheelde inderdaad iets (nog niet de max snelheid), maar ik heb liever een lagere snelheid dan dat ik firewall en virusscanner uitzet...
Up en down zou bij mij ook gelijk moeten zijn maar dat is nog nooit zo geweest, up is veel slomer.
Maar vraag het voor de zekerheid na bij je provider (mailen met een screenshot van een snelheidsmeting bijvoorbeeld).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De snelheid is niet alleen afhankelijk van jouw eigen provider, maar ook van de site waar je de gegevens vandaan haalt en van de verwerking van de gegevens binnen je eigen pc (zoals vertraging door je virusscanner)
Je zou eens kunnen testen wat er gebeurt als je 3 of 4 grote bestanden tegelijkertijd overhaalt vanaf totaal verschillende sites. Als dan alle downloads veel langzamer gaan dan als je er slechts 1 overhaalt dan is de snelheid van je pc, je modem , of de provider laag. Gaan de downloads nog (bijna) net zo snel dan levert de provider wel snelheid, maar de server waar je de gegevens vandaan haalt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of gewoon naar www.speedtest.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan marius...echter, ik heb wel eens een snellere download gehaald (linux/mysql software van de UT) dan dat speedtest (amsterdam is verder weg dan enschede) beweerde dat mijn snelheid was...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even voor de grap speedtest geprobeerd, 3 keer achter elkaar.
Metingen voor upload: 36,7 kbyte langzaamst, 63,1 kbyte het snelst.
Download 360.0 kbyte het langzaamst , 443,1 kbyte het snelst . Dit verschil dus binnen enkele minuten kunnen meten.
ps ik heb een standaard adsl.
Alle tips ten spijt die hierboven staan, vele providers halen hun maximale snelheid niet eenvoudigweg er geknepen wordt. Ik had een nieuw abonnement van Online en kwam niet verder dan 4Mb. Ik heb toen aantal klachten ingediend en uiteindelijk is in overleg besloten om het contract te verbreken. Toen begon er een zoektocht na een provider die wel hoger kwam dan 8 Mb. lk kwam er al snel achter dan de verkoop zich in allerlei bochten wringt om maar niet de werkelijke snelheid te vertellen alvorens een abonnement af te sluiten. We hebben nu Telfort die max 20 Mb internet heeft waarvan we kwamen tot 16 Mb en daarmee zijn wij tevreden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit bij Tele2 met abonnement ''Tot 20 Mbit''..
Had ze een keer gebeld met het verhaal dat ik dus ''maar'' 14 Mbit haal, ze zeiden toen dat ze geen actie gingen ondernemen omdat ze dat pas doen als het onder de 10 Mbit komt ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zeggen het zelf.. TOT 20 Mbit ;-)
Dat is vrij normaal indien je voor je internetverbinding ADSL gebruikt, de afstand tot de wijkkast van kpn is bepalend.

De afstand tot de wijkkast kan je opzoeken door de site in bron 1 te gebruiken. alleen even je postcode en huisnummer invullen en dan krijg je allerlei details te zien.

In bron 2 staat wat meer info over ADSL en varianten in het algemeen en een grafiekje met hoe de afstand tot de wijkkast en de max. snelheid zich verhouden.

(de blauwe lijn is voor ADSL)

Mocht je kabel internet hebben dan zou ik eens bij je provider gaan klagen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helaas
Alleen KPN glasvezel En vdsl van KPN (vdsl in somige gebieden) word de snelheid daat werkelijk word gehaald?