Komt het vaker voor dat je IP-adres ineens gewijzigd is?

Ik zit al jaren bij Casema/Ziggo (vraag me niet waarom, want dat heb ik mezelf al vaak genoeg afgevraagd) met hetzelfde IP-adres. Nu kom ik er zojuist achter dat ze mij sinds gisteren een ander IP-adres hebben toegewezen.

Ik heb van de week wel een mailtje gekregen dat ze onderhoud gingen plegen, maar nimmer een melding over een ander adres. Is dat niet een beetje raar? En kan dat gevolgen hebben voor bepaalde sites waar je geregistreerd staat en waar misschien dat adres gecheckt wordt?

Aanvankelijk schrok ik me rot en dacht even dat er hackers waren beziggeweest.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
7.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ziggo komt graag om in haar eigen administratieve puinhoop...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar volgens mij is het bij andere providers niet veel beter.
Ik denk dat ze teveel klanten hebben en de druk niet aankunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ziggo krijgt juist (te) veel administratie als iedereen een eigen IP adres zou krijgen. Dat is helemaal niet handig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Handig, zijn meteen al je IP-bans opgeheven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, ook leuk voor de volgende als die een adres krijgt toegewezen dat op een amti SPAM blacklist staat.

Het beste antwoord

Als het gaat om onderhoudswerkzaamheden op het netwerk is dit niet zo vreemd. om een lang verhaal kort te houden, een ISP ( in jou geval ziggo) heeft meerdere high speed routers (dit zijn andere routers dan degene die meegeleverd worden bij een doe-het-zelf adsl pakket.)
deze routers wijzen een ip adres toe aan alle clients(dat ben jij) bij onderhoudswerkzaamheden kan het zo zijn dat de normale router die jou ipadres toewijst tijdelijk niet functioneert en dit vervolgens wordt over genomen door een router die wel functioneert tijdens de werkzaamheden. dat houdt dus in dat deze functionerende router een nieuw ip adress moet toewijzen aan jou en dat kan verschillen met je oude ip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké, kan ik volgen. Maar dan toch vreemd dat ze dat niet ff melden.
Bedankt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat het meer gaat om de notificatie. onderhoudswerkzaamheden kunnen nogal variëren. en om exact uit te leggen wat er gebeurt zul je teveel in technische details moeten treden en dan wordt het een gecompliceerd verhaal voor hun klanten.
wat betreft het bezoeken van websites hoef je je geen zorgen te maken. een deel van je ip adress staat voor het netwerk. afhankelijk van welke klasse er wordt gebruikt blijft dit gedeelte het zelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Eltigre, websites die iemand identificeren op basis van IP adres zullen dat doen op basis van het gehele IP adres en niet op de subnetmask.

Andere antwoorden (4)

Vorig antwoord was al behoorlijk volledig. Bij de meeste internetproviders staat in de voorwaarden of uitleg bij het abonnement dat je geen vast IP adres krijgt. Het is zo ingesteld dat de router waarmee je verbinding legt kijkt welk IP adres vrij is en je een vrij nummer toewijst in de range die de provider mag uitdelen. Dat is gebruikersvriendelijk, omdat je zelf niet een vast IP adres hoeft in te stellen.

Vroeger (ja ik wordt oud) belden we in met een modem en kreeg je elke keer een nieuwe verbinding én dus een nieuw IP adres. Met de ADSL verbindingen heb je bijna constant een verbinding en verandert het IP adres dus bijna niet. Maar bij onderhoudswerk kan het voorkomen en ook als je de stroom van je ADSL modem afhaalt.

In sommige situaties kan een vast IP adres handig zijn. Je geeft zelf al aan dat sommige sites je Ip adres checken. Voor dergelijke sites ben je "iemand anders". Maar meestal heb je een vast IP adres nodig als je thuis een mailserver hebt, je een VPN verbinding wilt kunnen leggen met je werk, of je je PC van buitenaf wilt kunnen benaderen op een vast adres. In dat geval kan je bij je provider een vast IP adres aanvragen. Hier zijn soms administratieve kosten aan verbonden. Ik heb hier zelf eenmalig 25 euro voor betaald bij mijn provider.

Toegevoegd op 10-06-2009 16:17:08
Het antwoord op je vraag is dus dat het (kunnen) wijzigen van het IP adres standaard is, tenzij je een vast IP adres aanvraagt. Hiervoor betaal je administratiekosten. In de praktijk zal het IP adres van een ADSL account niet zo snel wijzigen, maar wel bij onderhoud en verbreken van de actieve verbinding gedurende langere tijd (mijn provider heeft bijvoorbeeld een zogenaamde "leasetijd" van 1 uur, wat betekent dat als je de verbinding verbreekt gedurende minimaal 1 uur je een ander IP adres krijgt toegewezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thnx voor je reactie op mijn antwoord.
bij mijn vorige provider had ik een b-class ip adress 82.139.112.1 t/m 82.139.116.
ik speelde een online spel dat ook ip registratie deed (omerta) vanwege account sharing. de dhcp server wees mij elke keer een ander ip toe.
dus 82.139.112.12 en de volgende dag 82.113.24 bijv. nog nooit was mijn account gebanned of geblokkeerd.
(subnetmask: 255.255.0.0.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bannen gebeurt ook niet zo snel op IP adres omdat dit adres vaak wijzigt. Ik kan me voorstellen dat zo'n spel er dan iets anders mee om moet gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tover het even goed ;O)
Wees blij, zo heb je weer een schone lei... Ik ben er blij mee...
Het kan allerlei oorzaken hebben, maakt niet uit... It happens, en je hoeft je geen zorgen te maken om zaken waar je toch geen vat op hebt...

Toegevoegd op 10-06-2009 16:14:02
Antwoord: Omdat de lease steeds verstrijkt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In sommige gevallen is het juist wel handig om een vast IP adres te hebben. Ik kan bijv. alleen bij onze servers omdat in de firewall mijn adres is toegestaan. Als mijn adres zou wijzigen moet ik steeds de firewall laten aanpassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat is juist... Maar dan kun je het ip-adres gebruiken van de proxy... Dat verandert namelijk niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje onhandig met een VPN verbinding om een proxy server te gebruiken.
AWM
14 jaar geleden
Het ip-nummer van een proxy wijst de weg niet naar jou.
Ik zit bij XS4ALL, en ik heb nu al een paar jaar hetzelfde ip, ik weet heb nu zelfs uit mijn hoofd....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit zelf ook bij ziggo en ik heb laatst ook een ander ip gekregen, aleen had ik geen melding van werkzamheden.
Maar jullie zegen dus dat als ik naar ziggo bel dat ze het dus vast kunnen zetten?