Moet je ook Buma Stemrechten betalen wanneer je je eigen filmpjes op je eigen website hebt staan?

Ik hoorde van iemand die voor een eigengemaakt vakantiefilmpje 388 moest betalen aan Buma Stemra. Er zat geen muziek bij, enkel stemmen van degene die op het filmpje stonden. Ik geloof dat eerlijk gezegd niet.

Ik heb mij zelfs laten vertellen dat je er royalty free muziek onder mag zetten, dus waarom zou je dan niet je eigen filmpje zonder muziek of wat dan ook op je eigen website mogen zetten?

Toegevoegd na 14 minuten:
herstel: Het is dus een filmpje van iemand die op vakantie goederen heeft geleverd aan die stichting. Er zit verder geen reclame bij of iets dergelijks. Gewoon een paar kinderen die via die stichting speelgoed krijgen van iemand, en dat filmpje staat dus op de website van de stichting. Misschien dat het daar mee te maken heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Wat de eerdere antwoorders zeggen klopt half.

Inderdaad hoef je geen royalty te betalen voor een eigen filmpje als daar geen muziek onder zit. Echter... Buma heeft zijn eigen dingen niet zo goed georganiseerd. En zijn veel voorbeelden bekend van mensen die een rekening gepresenteerd kregen voor soortgelijke filmpjes.

Deze HOEVEN ze niet te betalen. Alleen weten veel mensen dit niet. Dus betalen ze toch maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat leek mij hier ook zo'n geval.

Andere antwoorden (2)

Die iemand zal wel Niemand zijn, want dit is dus gewoon een broodje aap verhaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geen muziek wordt gedraaid tijdens het afspelen van het filmpje, hoeft er natuurlijk ook geen geld te worden betaald voor de muziek. Het verhaal, dat je gehoord hebt, klopt dus niet.
AlphaLimaSierra