Wat is een mooi, zakelijk lettertype voor een website?

Times New Roman is uit den boze maar ik vind het lastig om een mooi lettertype te kiezen voor een zakelijke site (lokale non-profit organisatie). Heeft iemand algemene tips voor het zakelijk gebruik van lettertypen?

Toegevoegd na 13 minuten:
Inderdaad, Comic Sans MS is ook heel fout ja! ;-)

Toegevoegd na 15 minuten:
Nu in dit specifieke geval gaat het om een website voor een soort jeugdgemeenteraad maar het is wel echt een zakelijke website, niet alleen voor de jeugd.

Inderdaad is het ook van belang dat de fonts gangbaar zijn zodat iedereen de website ziet zoals ik hem wil...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
13.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hierboven is meerdere malen genoemd dat je een lettertype moet gebruiken die mensen doorgaans wel op hun computer hebben geïnstalleerd. Dit is logisch, je wilt dat het voor iedereen hetzelfde eruitziet, maar het beperkt je mogelijkheden wel enorm. Wat je ook kunt proberen is het "embedden" van een niet standaard font op de webpagina. Met deze techniek wordt het gehele font gedownload bij het bezoeken van de site, zodat iedere gebruiker hetzelfde font ziet. Het is dan echter nog niet op zijn computer geïnstalleerd. Zo kun je uit duizenden fonts een kiezen die precies bij je behoeftes past. Hoe dit in zijn werk gaat is wel een proces voor de iets geavanceerde sitebeheerder. Maar op de site www.fontsquirrel.com kun je talloze (sans-serif, bij voorkeur voor de leesbaarheid) fonts downloaden met daarbij de @font-face kit. Die helpt je met een handleiding en een beetje javacript en css om het font op je site te krijgen! Bronnen:
- http://www.fontsquirrel.com/fonts/list/style/Sans%20Serif
tonijn
13 jaar geleden
Bekijk ook eens dit gidsje met achtergrond over het kiezen van lettertypes. http://www.fontshop.com/education/

Het beste antwoord

Persoonlijk vind ik Verdana het mooist.
Goed leesbaar en rustig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Dat is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind Verdana altijd netjes en professioneel ogen.

Overigens ligt het er ook aan wat voor bedrijf het betreft. Tegenwoordig kiezen veel hippe bedrijven in vormgeving juist voor zo'n beetje het oudste lettertype dat er is: courier sans. Dat is lekker strak en komt ook wel een beetje retro over (lijkt op het oude typmachinelettertype). Kan ook goed zijn dus.

En nog liever Times new roman dan Comic Sans ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Constantia vind ik een mooie letter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Arial en Verdana zijn altijd goede keuzes.
Natuurlijk zijn er ongetwijfeld mooiere lettertypes te vinden, maar het punt is dat voor een website mensen wel het lettertype moeten 'kennen' dat jij gebruikt, anders wordt er alsnog een standaard lettertype gepakt, en ziet je site er heel anders uit dan jij bedoeld had.

(Je kunt overigens het font wel mee inpakken in je website, maar dat is weer wat ingewikkelder. Met bovengenoemden zit je echter altijd goed).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Calibri..wordt tegenwoordig ook gebruikt in de standaard windows office. Netjes, iets 'vrolijker' dan times new romans en goed leesbaar en volgens mij ook true type.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Arial, Tahoma & Verdana zijn de meest voor de hand liggende keuzes. Ik vind persoonlijk Tahoma erg geschikt. Times New Roman vind lelijk om te lezen op een scherm, maar als je het uitprint is het best een mooi en duidelijk font om te lezen.

Zoals je aangeeft is het belangrijk om een web safe font te gebruiken. Calibri valt hier niet onder.

Kijk anders hier eens:
http://www.fonttester.com/web_safe_fonts.html

Kun je gelijk zien hoe alle web safe fonts eruit zien :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn al verschillende lettertype genoemd en bijna allemaal zijn ze best. Er zijn twee dingen waar je op moet letten:

1. Is het een standaard lettertype
Wanneer je een lettertype kiest wat je speciaal hebt moeten installeren, hebben andere mensen dit lettertype ook niet. Deze krijgen dan toch een standaard (en ander lettertype dan bedoeld) te zien.
2. Gebruik een Sans serif lettertype
Een serif lettertype (zoals times new roman) heeft streeptjes aan de letters. Een sans serif lettertype heeft dit niet. Voor op het scherm is een sans serif lettertype beter leesbaar en staat minder slordig dan een lettertype met streepjes. Op papier is dit precies andersom overigens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een heleboel antwoorden gehad met in de meeste
de persoonlijke voorkeur van de beantwoorder. Wat belangrijk is bij de keuze van lettertype en lay out is de makkelijke leesbaarheid. Kijk zelf een s naar verschillende websites en je ziet onmiddellijk wie de plank misgeslagen heeft en wie niet. Baseer daar je keuze op. Je wilt uiteindelijk toch dat je website gelezen wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens naar de futura of dax. Inderdaad even rondsnuffelen op goolge of zo. Zoeken naar fonts.
of kijk op http://www.fontfiles.com

Toegevoegd na 29 seconden:
ik bedoelde natuurlijk google
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je ook kunt proberen is het "embedden" van een niet standaard font op de webpagina. Met deze techniek wordt het gehele font gedownload bij het bezoeken van de site, zodat iedere gebruiker hetzelfde font ziet. Het is dan echter nog niet op zijn computer geïnstalleerd. Zo kun je uit duizenden fonts een kiezen die precies bij je behoeftes past.
Hoe dit in zijn werk gaat is wel een proces voor de iets geavanceerde sitebeheerder. Maar op de site http://www.fontsquirrel.com kun je talloze (sans-serif, bij voorkeur voor de leesbaarheid) fonts downloaden met daarbij de @font-face kit. Die helpt je met een handleiding en een beetje javacript en css om het font op je site te krijgen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind Verdana persoonlijk ook erg mooi en strak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
persoonlijk vind ik Calibri en Comic Sans MS het mooiste
ik weet niet of je die zakelijk genoeg vind

Toegevoegd na 2 minuten:
o, wacht, je vind Comic Sans MS niet goed? sorry
Arial een optie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Calibri! Erg netjes maar iets vrolijker dan al die grauwe lettertypes.