Kan iemand in Jip en Janneke taal uitleggen wat 'wikileaks' is?

13 jaar geleden
in: Internet
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het leuke van WikiLeaks is dat je ontdekt dat alle diplomaten. leiders etc. gewoon mensen blijken te zijn.
In officiele persberichten wordt alles door 'spindocters' en 'communicatie-miepjes' leuk aangekleed maar in de normale mensentaal die diplomaten onderling gelukkig nog blijken te gebruiken zijn wereldleiders nog gewoon 'ijdel', 'onbetrouwbaar' en 'zwak'.

Het beste antwoord

Wikileaks is een website waar informatie op gepost wordt die vertrouwelijkis. Een leak is een lek. Het lekken van informatie is het stiekem vertellen ervan.

Er staat nu infomatie op wie Barak Obama dom of ijdel vindt. Dat vinden de mensen om wie het gaat niet zo leuk om te lezen.

Toegevoegd na 59 seconden:
(sorry, Barack Obama)

Toegevoegd na 2 minuten:
Wiki komt van snel informatie delen en een voorbeeld van een wiki is wikipedia, een website met vrije, maar min of meer gecontroleerde informatie.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ook klare taal over wikileaks stond vandaag in de groene amsterdammer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Oh leak is lek, dat wist ik niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De site is opgezet door journalisten en dissidenten dacht ik. Het is meer dan een roddelsite, dat maakt het ook zo gevaarlijk. De zaken die erop staan zijn nieuws, maar van dit soort nieuws is niet zo heel erg fijn dat het op straat ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hé dat van WiKi wist ik niet, me altijd al afgevraagd waar dat voor stond. Is het een afkorting van twee woorden of een samenstelling van vier letters?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het komt uit het Hawaiiaans en is afgeleid van wiki wiki wat snel en vlug betekent. Er worden websites mee aangeduid waarop meerdere mensen snel informatie kunnen plaatsen en delen, zoals op wikipedia. Een wiki is een algemeen begrip geworden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Wiki
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is dus een samenvoeging van wiki en leaks. Goed bedacht.

Andere antwoorden (8)

Een internetsite waarop allerlei vertrouwelijke informatie kan worden gezet. Deze wordt vooraf nog wel even gechecked door de site zelf voordat ze deze online zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de geheime documenten die ambassades, ministeries, regeringsleiders enz naar elkaar toesturen staan vol met woorden en uitdrukkingen, die je in officiële verklaringen nooit zult tegen komen. Het zijn documenten voor eigen gebruik en ze zijn in principe niet bedoeld voor derden.
In die documenten wordt bijvoorbeeld gezegd: "de rol van Poetin is, nu hij premier is geworden en Medvedev president, nog niet uitgespeeld". Maar in de door Wikileaks onderschepte (geheime) documenten gaat het over Batman Poetin en zijn hulpje Robin Medvedev. Niet erg flatteus voor de machtigste mannen in Rusland, die zich daardoor geschoffeerd kunnen voelen. Of wat te denken van Sarkozy, die de keizer zonder kleren wordt genoemd (op zich terecht, want hij is ook een ijdeltuit).
Veel van dit soort documenten zijn door onbekenden onderschept en bij de mensen van Wikileaks terecht gekomen. Die houdt die documenten niet onder de pet en publiceert ze, zodat iedereen er weet van heeft.
Naar mijn idee een goeie ontwikkeling. Weg met dat geheimzinnig gedoe. Als je iets te zeggen hebt, doe dat open en bloot. Als dat in het openbaar diplomatiek moet, dan moet dat ook in de eigen onderlinge contacten. daar mag geen verschil in zitten. Dat is wel zo integer.
Is het gevaarlijk om deze documenten nu te publiceren? ja, ik denk dat het voor een flinke groep mensen risico's inhoudt, maar dat hebben ze voor een belangrijk deel dan wel over zichzelf afgeroepen.
Overigens is het al lang bekend, dat politici en andere hoogwaardigheidsbekleders vaak met 2 verschillende vocabulaires werken. Denk maar eens aan de talloze versprekingen, als de microfoon toch nog aan blijkt te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klokkenluiders, en Wikileaks in het bijzonder, zijn de laatste bescherming van de democratie en de burgers tegen een overheid, die buitengewoon onbetrouwbaar is en zich niet gebonden voelt door ethische normen en waarden. Als je ziet hoe Amerika over politieke zaken en mensen denkt, dan moet dat zo snel en uitgebreid mogelijk aan de stemmers kenbaar worden gemaakt.In een bedrijf wil je ook weten, want medewerkers mis doen en welke schade zij berokkenen. Reken erop dat een van de volgende golven van informatie, die over een bank zal gaan, zeer treurige gegevens zal opleveren.
Julian Assange mag wel een bodyguard nemen en een kogelvrij vest dragen.
Vooral de politiek en het financiële bedrijfsleven verstaan de arrogantie alles en iedereen onderwerp van hun vermeend heilige taak te mogen maken, maar zijn zelf volkomen gespeend van zelfkritiek en uiterst gevoelig voor kritiek van anderen en achten zichzelf onaantastbaar en door regels noch geboden aan banden gelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een website waar documenten op geplaatst worden, die instanties of overheden liever geheim houden. Zoals in het geval van de meer dan 90.000 pagina's over het Amerikaanse handelen in Irak. Een soort online klokkenluider, als het ware. Gevoelige informatie is er ten overvloede te vinden. En dat vinden veel organisaties en regeringen niet altijd even leuk. Toch is dat juist het doel van de site: de wereld zo transparant mogelijk houden en van zoveel mogelijk informatie voorzien. Geheim of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mam, zegt Janneke. Wat zijn dat voor rare usb-stickjes met 'Geheim' er op? Oooooh! Zegt mama, die horen hier helemaal niet bij de vuilnisbak van het politiebureau te liggen! Kom, we nemen ze mee naar huis!

Mam neemt de USB-stickjes mee naar huis en zet alle geheimpjes op haar Hyves-pagina zodat de hele wereld ze kan zien. De politie is boos op mam. Janneke vindt haar mam een heldin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha erg leuk uitgelegd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geweldig!
Wikileaks zijn veraders van dingen die geheimpjes moesten blijven tussen belangrijke mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een wiki is een website waar men zelf veranderingen in aan kan brengen.het gaat hier dus om geheime brieven,die niemand mag lezen.maar men heeft dat toch gedaan en al deze stukken of brieven op een wiki website heeft geplaatst.je zou ook kunnen zeggen dat iemand al jou dagboekken heeft gelezen, en die op internet heeft gezet zodat iedereen over de hele wereld die kan lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Vader" zegt Jip, "wat is wikilieks?". "Nou, dat zal ik je eens uitleggen" zegt vader. "Wikileaks is een website waarop mensen geheimen van de bazen van een land verklappen. Vaak gaan die geheimen over stoute dingen die de bazen gedaan hebben. De bazen zijn er niet blij mee want daardoor vinden de mensen hen niet meer aardig".