Hoe krijg je spam van je computer af?

Ik heb virus controller Norman Security suite. Ik heb de computer al gescant maar dat hielp niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
8.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je zeker dat je spam (reclame-emailtjes en nep-emailtjes) bedoelt, of bedoel dat je steeds last hebt van popups enzo?

Het beste antwoord

Spam komt van buiten. Je kunt het op je computer gewoon wissen. Maar daarna zul je nieuwe spam ontvangen.

Dat kun je alleen voorkomen door een spamfilter te activeren. De meeste providers bieden er één aan. Dat spamfilter loopt bij je provider, dus spam wordt al weggefilterd *voordat* het op jouw computer terecht komt.

Geen enkel spamfilter is perfect. Dus zal er toch nog wat spam op je computer terechtkomen. Daarvan moet je zorgen dat het zo min mogelijk kwaad kan.

Je kunt op je eigen computer ook een spamfilter installeren. Veel emailprogramma's hebben ook een ingebouwd spamfilter. Thunderbird en Outlook bijvoorbeeld. Zet die filters aan!

Wat er dan nog overblijft, moet je zo snel mogelijk verwijderen. Doe dat *zonder* de spamberichten te openen! Ook geen preview of zo! Gewoon meteen wissen, zonder er ook maar naar te kijken!

Voor de zekerheid moet je daarnaast een virusscanner aan hebben staan. Een firewall helpt ook. Sommige virusscanners scannen de email al op het moment dat die binnenkomt - da's beter dan de scanners die de mail pas scannen op het moment dat de mail al in je mailprogramma staat.

Tenslotte: de Norman Security Suite die je noemt, ken ik niet. Maar geen enkel programma kan spam die eenmaal op je computer staat, verwijderen. Malware, trojanen, virussen - dat kan worden verwijderd. Maar spam niet. Dat komt ook steeds opnieuw binnen, en daar kun jij niets aan doen - behalve bovenstaande tips opvolgen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik gebruik zelf adaware (www.adaware.com) en ccleaner (www.ccleaner.com). Allebei zijn gratis te downloaden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst addaware eroverheen laten lopen.

Als dat niet werkt, vrees ik dat formatteren alweer een stukje dichterbij is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem stiekum aan dat je Norton bedoelt..... Ik heb ooit norton geinstalleerd....ik kreeg hem alleen weg door een complete format. Ik vertrouw niets wat mijn computer zo overneemt als dat norton doet. Ik heb spyware doctor, avg free en mijn hotmail spam filter.....en boven alles; ik lees geen mail als ik de afzender niet ken. Met de term "Spam" doel je op ongewenste mailtjes, dat doe je door instellingen in je mailserver te veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben al ruim 2 jaar meer dan te vreden over Panda Global Protection. Sporadisch duikt er nog wel eens een geïnfecteerd bestandje op, maar dat word direct gedesinfecteerd, of verwijderd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen ging de vraag over spam, en niet over virussen. Toch héél wat anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Panda Global Protection houd gewoon alles tegen. Dus ook spam... Alles wat naar meer dan 5 mensen verstuurt word komt er bij mij niet in...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Handig als je je abonneert op een nieuwsbrief of werkt met een groep collega's in een project ;o(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is ook handig, want je kan gewoon aangeven wat je niet als spam typeert... En ik werk niet op een netwerk...
Ik heb goede ervaring met spamfighter gehad.

SPAMfighter Standard is een gratis tool voor Outlook, Outlook Express, Windows Mail en Mozilla Thunderbird dat automatisch en efficiënt spam en phishing-fraude filtert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er worden nogal wat uiteenlopende adviezen gegeven. Wat me opvalt is dat de meeste reacties gaan over het opschonen en verwijderen van virussen (besmette bestanden) en ongevraagde programma's die reclame bevatten (addware) of programma's die kwaadaardige activiteiten ontplooien (trojans). Die kwaadaardige programma's kunnen via een e-mail worden gestuurd natuurlijk.

De programma's die jij noemt (Norman) en die andere noemen richten zich vooral op deze vormen van ongewenste indringers op een computer. Heel goed dat je die dus hebt!

Spam is echter ongevraagde e-mail die naar een grote groep mensen wordt gestuurd. De verspreider van de e-mail hoopt dat je op een link klikt en verdient daar geld aan. De verspreider komt aan die adressen door deze op te kopen of door adressen te verzamelen die op het internet staan. Zo lang je adres ergens staat op zo'n lijst of heeft gestaan blijf je spam houden.

Er zijn echter een aantal opties om van spam af te raken of om minder spam te krijgen.

Een optie die al genoemd is is het programma SPAM fighter. Het is mogelijk dat in je Norman pakket ook een module zit die SPAM aanpakt, maar ik denk het niet omdat je anders deze vraag niet zou stellen. Ook bij andere leveranciers van anti virus software zoals Panda, McAffee, Norton etc. zitten modules die SPAM tegen gaan, maar die moet je wel afzonderlijk kopen.

Als je Outlook gebruikt (van MS Office en niet Outlook Express of mail) dan zit daar een optie om ongewenste mail te filteren. Die komt in een aparte map en vooral in nieuwere versies zoals Outlook 2003 en 2007 werkt die erg goed.

Je kunt het filteren van SPAM ook bij de provider leggen. Vaak kan je in je e-mail abonnement ook een optie nemen om SPAM te filteren. Soms zit dat er al bij. Bedrijven zoals XS4ALL zijn daar bijvoorbeeld erg goed in en helpen ook mensen hiermee. Bij dit bedrijf zit deze software (en anti virus software) inbegrepen in het abonnement. Ook andere prviders doen dat steeds meer.

Kom je er van ooit van af? Ik denk van niet. Maar door voorzichtig te zijn met het plaatsen van je e-mail op internet en door het installeren van programma's die de SPAM tegenhouden of wegfilteren verminder je het probleem wel.