Stel: je krijgt op je vraag 2 dezelfde antwoorden binnen die het "100% antwoord" zijn.

Ze zijn zowat gelijktijdig geplaatst. (binnen dezelfde minuut)

De eerste heeft geen bronvermelding, de tweede geeft niet alleen een bron, maar ook nog de juiste.
Welk antwoord kies jij dan als "beste antwoord" en waarom?

Ik kies voor het antwoord met bronvermelding, want als ik een antwoord krijg wil ik het soms nakijken/checken, behalve uiteraard bij een meningsvraag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
1.1K

Het beste antwoord

In dat geval lijkt me het antwoord met de juiste bronvermelding completer en dus ook juister.

Zeker op internet worden allerlei meningen maar overgepend als zijnde de juiste. Menig scholier zoekt naar een onderwerp, komt op een site (bijvoorbeeld deze) en ziet een antwoord bij een vraag. Maar is het antwoord ook juist? Daarom is het ook belangrijk op wat voor website de vraag staat. Een antwoord op een site als Wikipedia vind ik daarom meestal betrouwbaarder dan op deze website. Maar als iemand een mening onderbouwt met een verwijzing naar een website als wikipedia dan wordt daarmee ook het antwoord relevanter.

Ik zal dan hierbij ook een bron vermelden ;o)

Toegevoegd op 24-05-2009 21:16:37
Ik zocht net even op mijn vakgebied biologie en zie daarin op een aantal vragen tenenkrommende en onjuiste antwoorden staan die ook nog eens als beste antwoord worden aangemerkt. Daarom is het zo belangrijk dat er een bron wordt vermeld.

Natuurlijk is het niet de bedoeling om er een zoekspelletje van te maken. Wie kan het beste googlen. Maar dat dit gebeurt komt doordat de meeste vragen gewoon met Google te vinden zijn. Op zich is dat niet zo erg, maar ik vind het altijd wel goed om je eigen mening te geven en deze te onderbouwen. Ik zoek er daarom meestal links bij en zoek niet eerst links en geef dan hetzelfde antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik zou afgaan op de betrouwbaarheid van degene die het antwoord geeft. Soms krijg je daar best een indruk van.
En, het internet als 'bron' wordt schromelijk overschat. Veel mensen denken dat als het maar ergens op een webpagina staat, dat het dan wel zal kloppen. Die vlieger gaat heel vaak niet op.
AWM
14 jaar geleden
Ik ga ook voor het antwoord met bronvermelding.
Hierbij wil ik wel opmerken dat ik het antwoord ook op inhoud beoordeel. Alleen een bronvermelding vind ik te summier. Soms heb ik wel eens het idee dat het geven van antwoorden het spelletje: "wie heeft het eerste de link naar Wikipedia geplaatst" is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo Ruth, Is dat misschien ook ene verkapte klacht dat de antwoorden misschien ook al op wikipedia staan? Ik ben het helemaal met je eens dat alleen een verwijzing niet voldoende is. De verwijzing moet de mening of antwoord ondersteunen of aangeven op welke gegevens de beantwoorder zijn visie stoelt. De website wikipedia op zich heeft een bepaalde autoriteit. De informatie die daar op staat wordt door het merendeel van de mensen als "waar" gezien. Dat je daarbij zelf nog steeds kritisch moet blijven ben ik helemaal met je eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat bronnen geraadpleegd worden en er naar verwezen wordt vindt ik prima, maar een antwoord moet niet alleen maar een link zijn. Het moet een onderbouwd antwoord zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me dan af waarom er af en toe vragen gesteld worden die letterlijk zelf via wiki te vinden zijn.
Is dat luiheid van de vraagsteller?
Als ze beiden 100% goed zijn ga ik voor het antwoord zonder bronvermelding. Dit omdat ik denk dat zo iemand meer moeite heeft gedaan voor het geven van het antwoord. Die heeft er echt zelf over nagedacht en is niet als een speer naar google gegaan om die 10 punten maar binnen te krijgen. Hierbij moet ik wel opmerken dat ik dan wel zou checken of het antwoord zonder bronvermelding zelf bedacht is of ook van internet komt. Als hij wel van internet komt maar geen bronvermelding geeft zou ik namelijk wel voor die met bronvermelding gaan, omdat diegene een vollediger antwoord geeft. Als het niet van internet komt ga ik voor dat antwoord, omdat ik vind dat iemand die de moeite neemt het goed te beantwoorden en die het ook echt weet eerder de eer van het beste antwoord verdient dan iemand die het even 1-2-3 opzoekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen van beiden. Ik waardeer nooit een antwoord als beste. Beide krijgen een +1 en een reactie waarin ik beide bedank voor de moeite.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik beoordeel meestal op oorspronkelijkheid. Uiteraard is een citaat legitiem maar of het ook dicht bij de mens staat als antwoord, nee, vaak niet. Bronvermelding intereseert mij niet perse.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kies voor het antwoord van diegene die mij niet altijd loopt af te zeiken, opzoeken op google kan ik dan altijd nog.

Toegevoegd op 24-05-2009 20:31:16
Ik zocht laatst wat op op google, krijg ik als antwoord mijn eigen antwoord van G.V.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De laatste moet je door de moderator laten verwijderen eerst... en dan de eerste honoreren met 10 punten... zo moet dat hier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom moet je het laatste antwoord door de moderator laten verwijderen? Die persoon heeft toch ook zijn best gedaan?
En het is in het bovenstaande geval niet puur een zaak van letterlijk antwoord van eerste kopieren, het is het geval dat beiden zo ongeveer gelijktijdig het antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In twijfelgevallen, kun je niet op je gevoel afgaan, dan moet je een vuistregel aanhouden... Je moet toch iets en dan schept een vuistregel duidelijkheid...
Voor het eerste goede dat is gegeven en door de deelnemer is begrepen.
Bronvermelding is afhankelijk van de vraag.
Google kan ik zelf ook. Meestal heb ik dat al gedaan en is er een reden om van elders antwoorden te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf zou ik het antwoord inclusief bronvermelding als beste verkiezen. Gewoon puur om de bron er ook eens bij te pakken.
Die andere krijgt uiteraard nog wel een Plus 1 als dank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kies dan voor 'Met bronvermelding' om verschillende redenen.

1. Het antwoord zonder bronvermelding garandeert niet dat het niet toch ergens van gekopieerd is en/of in eigen bewoordingen vertaalt.

2. Ook bij een origineel antwoord kun je naar een bron verwijzen waar meer informatie over het onderwerp te vinden is.

3. De bronvermelding hoeft niet altijd een link te zijn. Je kunt er bijvoorbeeld een boek of een persoon vermelden.

4. Het antwoord met bronvermelding is daarmee completer. Het is vergelijkbaar met een boek met literatuurverwijzing.

5. Als je een bron gebruikt is het netjes om die te vermelden. Is niet alle kennis afkomstig van een bron?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen niet noodzakelijk . Min keuze gaat naar die het antwoord op de meest heldere manier geformuleerd heeft. Taal en vorm zijn één. Ik wil hier geen inspecteur van het waarheidsgehalte spelen.