Trager wordende Toshiba laptop - Windows 7, 1 jaar oud. wat is er aan de hand?

hallo allemaal,

ik heb sinds sept 2009 een nieuwe toshiba laptop , Satellite A300D - 18H.
4 GB geheugen - 320 GB schijf , AMD Turion™ X2 Dual-Core Mobile Processor RM-70.
met standaard windows 7.

sinds enige tijd gaat het laden van progamma's steeds trager en soms helemaal niet meer , ook steeds vaker meldingen van dat het programma niet meer reageert en moet worden afgesloten.

er zijn geen vreemde dingen geinstalleerd zoals rare software, alleen standaard progr. zoals windows office, Nero en DVDfab.
heb standaard Ccleaner geinstalleerd en deze loopt automatisch, ook defraggler wordt regelmatig toegepast.
schijfruimte op C is meer als voldoende aanwezig, nog 117 GB van de 160 gb
(schijf opgedeeld is 2 partities, 2e partitie alleen voor foto's, film en MP3's)

iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

alvast dank

groetjes Hans

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geef maar even een reactie ipv een antwoord. Want zoals gewoonlijk zullen er weer hele volksstammen het niet met mij eens zijn haha... Gebruik je wel eens virus/malware scanners? En dan bedoel ik niet die ene die er standaard op zit. 1 is namelijk gewoon niet genoeg. Meestal loopt t gewoon weer een stuk beter nadat er een paar scanners gebruikt zijn. Dat is onze ervaring in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens in het taakbeheer welke processen nu CPU tijd vragen?
Die processen kan je eens googlen als je niet weet wat ze doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
avg en malwarebytes draaien mee op de pc

Het beste antwoord

Ten eerste, laat die tooltjes zoals Ccleaner en defraggler achterwege. Ze beloven veel goeds en ruimen misschien wel op, maar in veel gevallen helpen ze ook je register van Windows om zeep. Gewoon lekker door Windows laten beheren dus om problemen in de toekomst te voorkomen.

Ten tweede, probeer eens op de Windowstoets+R te drukken. Dan krijg je het venster Uitvoeren.
Type hier in: msconfig

Onder het tabblad Opstarten vind je een aantal programma's die met opstarten worden meegenomen.
Hier kun je wat programma's uitschakelen maar let op met wat je uitschakelt!
Programma's die niet van belang zijn voor de veiligheid of functies kun je rustig uitzetten, zoals: Microsoft Office (doet het evengoed nog hoor), iTunes, QuickTime, OneNote, Adobe Updater, torrent-programma's, limewire/frostwire en dergelijke.

Ten derde, mocht dat nog niet werken, kijk eens of je met een herstelschijf/procedure je notebook terug kunt zetten naar de beginwaarden. Je moet dan wel eerst even een backup van je gegevens maken!

Kijk ook eens naar je Windows Updates, is alles up-to-date? Werkt je virusscanner zoals het hoort? Als je een gratis virusscanner gebruikt kun je eventueel Microsoft Security Essentials of AVG proberen.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

...en misschien ten overvloede, het is 'normaal' dat Windows in tegenstelling tot een Apple of Linux trager wordt in de loop van de tijd.
Dat ligt aan de wijze waarop Windows in elkaar zit.

Als je dit blijft storen kun je altijd overwegen om er een Linux distributie naast te zetten, zodat je beide kunt blijven gebruiken.

Er zijn distributies die weinig onderdoen voor Windows, maar geen last hebben van dichtslibben.

Het is maar een idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Draai ens registry mechanic van PC-tools, dan wordt de laptop zeker weer sneller.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overbodige restore points verwijderen.
Internet cache opschonen (maar dat doet cc-cleaner wellicht ook?).
Eventviewer nalopen op (terugkerende) fouten en daar naar een oplossing zoeken.

Chkdsk /f /r (scandisk) uitvoeren. Wellicht zijn er in de loop van de tijd sectoren niet juist geindexeerd en kosten nu (veel) meer tijd om ze te bereiken.

Bij sommige laptops komt er zoveel stof op de koelvinnen, dat de ventilator nauwelijks koelt; de laptop zal dan zijn CPU snelheid drastisch terugdringen --> schoonmaken.