Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een laptop gewoon door zo'n douane X-ray apparaat?

Ik kan me herinneren dat ik vroeger wel eens verhalen hoorde over dat laptops "kapot" kunnen gaan als ze door de handbagage X-ray gaan.

Is dit een broodje aap of is het echt slecht voor de laptop en zo ja: waarom is het dan slecht voor de laptop?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik werk op schiphol, die van mij gaat er dagelijks doorheen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Experimenteel is het antwoord makkelijk te geven. Geen probleem, duizenden mensen doen dit dagelijks en er gaan geen laptops of harde schijven kapot. Deze apparaten hebben een issue met magnetisme maar niet met elektromagnetische straling (x ray valt daar onder). Dan raak ik puzzled want em straling heeft wel degelijk een magnetische component. iemand?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is mijn (geen broodje aap)verhaal!
Mijn laptop, MP3 speler en mobiel zijn (dagelijks) wel honderden malen door de X-ray gegaan. Dit heeft nooit problemen gegeven. Dit was gerelateerd aan mijn werk.
Ook van mijn (ex) collegae heb ik nooit enige klacht vernomen omtrent X-ray en electronica.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij gold dat voor ouderwetse, analoge foto- en filmtoestellen (met foto/film rolletjes dus) en niet voor digitale apparaten of fototoestellen.
Overigens... ik vraag me wel af of er niks gebeurd als de laptop aanstaat, want ik kan me wel voorstellen dat die X-ray elektonische-magnetische golven opwekt die dan vervolgens wat 1-en en 0-en in het RAM-geheugen kunnen doen omslaan, waardoor de programma's of je in memory data spontaan verandert en dus zo corrupt raakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding