Is het mogelijk om een deel van je thuisnetwerk tijdelijk af te sluiten?

Het netwerk ziet er als volgt uit: het signaal komt van buiten binnen op een router. Aan deze router zit 1 pc gekoppeld en 1 switch. Aan de switch zitten 2 pc's gekoppeld. Een van deze pc's wil ik 's nachts afsluiten van het internet. Is dit mogelijk? Bijvoorbeeld door een soort tijdschakelklok, net zoals je voor stroom hebt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Als jij administratorrechten hebt op de betreffende PC en degene die die PC gebruikt niet, kun je eens kijken bij de Parental Controls (of hoe dat in het Nederlands mag heten) binnen het Control Panel (Configuratiescherm). Bij veel Windows-versies kun je daar instellen op welke tijden die PC wel en niet het Internet op mag gaan. Op die manier blijft de verbinding technisch gezien bestaan, maar kan de gebruiker daar geen gebruik meer van maken.

Een andere mogelijkheid is, zogenaamde nanny-software te installeren. Daarmee kun je hetzelfde bereiken.

Toegevoegd na 2 minuten:

Lukt dat niet, dan kun je de meest goedkope router of switch of hub kopen die je kunt vinden, en die tussen de switch en de betreffende PC plaatsen. Met een tijdschakelklok kun je dan dat goedkope dingetje aan- en uitzetten.

Let er in zo'n geval wel op dat degene die die PC gebruikt, geen toegang heeft tot de tijdschakelklok, dat draadloos Internet uitstaat, en dat je elk half jaar de tijdschakelklok gelijkzet - bij de overgang van zomer- naar wintertijd en andersom.
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Klopt. Een switch die stroomvoorziening nodig heeft, doet niets meer zonder die stroomvoorziening. Wel even kijken of er geen grote condensator is ingebouwd. Sommige switches hebben een grote condensator, waardoor ze korte stroomonderbrekingen overleven. Meestal beperkt zich dat tot maximaal tien minuten - dat zou voor jou geen probleem zijn, vermoed ik. Er zijn echter apparaten die het wel een uurtje of twee volhouden nadat de stroom uitvalt, en dat wil je niet. Maar goed, ik denk dat dat puur theoretisch is als je voor de goedkoopste switch gaat - die zal zulk moois vast niet hebben.

Andere antwoorden (2)

Met een beetje router kun je ook een filter maken die internet mogelijk op bepaalde tijden toestaat/verbiedt.

Dit filter pas je dan toe op de gewenste MAC/IP-adressen. Zolang er een password op de router staat, komt daar niemand bij. Ook het omzeilen van een een schakelklok gaat niet lukken. Alleen als een andere netwerkkaart wordt gebruikt of het MAC-adres wordt gespoofd, komt die pc dan 's nachts op het internet (maar dat moet die gebruiker/persoon dan wel weten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, ik herken het... kinderen.....

Er zijn diverse programmatjes die je kunt installeren waar je bepaalde tijden in kan aangeven. Ook kan je websites met bepaalde keywords laten weigeren of een preferred server list aanmelden.

Uitgebreidde switchen kunnen dit soms ook maar dat zijn zeker niet de gedkoopste

Toegevoegd na 52 seconden:
oops... ik bedoel dus routers en niet switches