Hoe kan een printer een code zetten op elke afdruk?

Volgens een eerdere vraag zet een printer op elke afdruk die je maakt, een code waarmee de printer kan worden geïdentificeerd.

Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/elk-vel.93302 .

Terugdenkend aan die vraag, vroeg ik mij hetzelfde af wat geroin daar ook al vroeg: een printer met een resolutie van 300 dpi maakt puntjes van minimaal ruim 0,08 mm; kleiner lukt niet. Zulke puntjes zijn met het blote oog te zien.

Toch heb ik ze nog nooit kunnen ontdekken.

Hoe kan dat?

Toegevoegd na 2 minuten:

Zie ook
http://www.goeievraag.nl/vraag/vanaf-printer.95479 .

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag of er een een code wordt achtergelaten, ben ik eerder tegengekomen.
http://www.goeievraag.nl/vraag/elk-vel-papier-printer-print.93302
Misschien kan de beste antwoorder dezes verheldering verschaffen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ja, dat is precies de vraag waar ik hierboven naar verwijs.

Het beste antwoord

Het verhaal klopt. Maar gaat alleen op voor een aantal merken color laserprinters. Dus niet voor inktjets.
Zie eerst het filmpje, er worden puntjes gezet.
In de link de merken en typen printers waarbij de tracking dots zijn aangetroffen.
escape
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb een beetje op internet zitten snuffelen en de meningen zijn verdeeld of het inderdaad waar. Ik ben een artikel op pc world tegengekomen dat een manier uitlegt om de puntjes te zien.

Het gaat om color laser printers in het artikel. Ze maken licht gele blokjes op wit papier. Het contrastverschil en geringe grootte zorgen ervoor dat de puntjes onzichtbaar zijn. Schijn er echter wat blauw LED licht op en haal er een vergrootglas bij en je zou het moeten kunnen zien. Aangezien ik niet over een color laser printer, een blauwe LED, of een vergrootglas beschik, kan ik het niet testen. Misschien een van de lezers wel...

Persoonlijk denk ik dat het onzin is. Maar ik heb eerder ongelijk gehad...