LCD monitor en dode pixels; is dat nog aktueel?

Een paar jaar geleden hoorde je iedereen over dead pixels. Ik heb de indruk dat dat minder wordt. Klopt dat?
Zouden de productie methoden verbeterd kunnen zijn? (het komt door stof tijdens de fabricage) En hoe erg is het eigenlijk een dode pixel of sub-pixel? Klopt het dat als je het weet, je er gek van wordt, en als je het niet weet, het niet opvalt? Al deze vragen, omdat ik van mijn CRT bult af wil op mijn buro. :-) Dus aankoop-tips zijn ook welkom!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.4K

Het beste antwoord

Het is persoonlijk of je er last van hebt of niet. Natuurlijk is het ook belangrijk op welke plek die zit en of die geheel of gedeeltelijk kapot is. Als die gedeeltelijk kapot is kan die gaan knipperen omdat hij met het beeld meegaat maar dus 1 of 2 kleuren mist.

Als je gewoon zekerheid wilt hebben koop je je beeldscherm bij een winkel die pixelgarantie geeft. Sommige winkels geven dit niet, andere in verschillende tijdsbestekken. Mycom bijvoorbeeld geven ze een 8 dagen pixelgarantie op dode pixels. En bij Alternate kunt je bijvoorbeeld een jaar lang aanvullende pixelgarantie kopen. En een winkel als Expert geeft weer helemaal geen garantie.

Het is dus nog steeds zeer actueel en ook zeer verschillend hoe men hiermee omgaat.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat zijn "dode pixels"?
Het beeldscherm bestaat uit ongeveer 1 miljoen pixels (afhankelijk van de resolutie van uw beeldscherm). Bij een dergelijk groot aantal pixels is er een kans dat een nieuw beeldscherm ÚÚn of meerdere defecte pixels bevat. Een (sub) pixel kan op twee manieren niet goed zijn: constant oplichtend (dit noemt men "bright") of constant gedoofd ("dood").

Bright pixels zijn zichtbaar als een wit puntje op een achtergrond van een andere kleur dan wit, bright subpixels zijn zichtbaar op alle achtergrondkleuren behalve wit en op de kleur van de subpixel zelf. Een voorbeeld: een groene bright pixel is zichtbaar als een klein groen puntje op een zwarte achtergrond, op een witte achtergrond is deze pixel niet zichtbaar.

Dode pixels zijn zichtbaar op alle achtergrondkleuren behalve zwart, dode subpixels zijn alleen zichtbaar op een witte achtergrond en als de achtergrondkleur van de subpixel. Een voorbeeld: een dode pixel is zichtbaar op een witte achtergrond als een zwart puntje, op een zwarte achtergrond is de pixel onzichtbaar.

http://www.informatique.nl/pixelverzekering

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit geldt trouwens dus niet alleen voor LCD maar ook voor andere monitor typen zoals TFT.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank voor je informatie!
De garantie van MyCom ga ik zeker eens even haarfijn uitzoeken! ;-)

Andere antwoorden (1)

Actueel is het nog ja, want mijn vriend heeft vorige maand een Macbook gekocht, en die had een dode pixel. Maarja je mag niet veralgemenen, en zeggen dat heel veel pc's dit hebben. Ik denk ook wel dat het verbeterd is.

Toegevoegd na 1 minuut:
En mijn vriend is zich zeer bewust van de dode pixel maar heeft er geen last van. Het is eerder persoonlijk denk ik.