Is het waar dat in elk vel papier dat een printer print, een soort code verwerkt wordt?

Daarmee zou je kunnen zien met welke printer er is geprint (misschien ook het machinenummer?) en misschien ook de datum?
Kun je zo'n code zelf ook vinden op een geprint blad?
Wat is het nut?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben een keer brieven van de belasting, Ajax, Gemeente. Onder een microscoop gelegd. Zo kwamen we er achter welke printer men had gebruikt:D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou de code dan ook zichtbaar blijven als je het papier kopieert?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als je het kopieert dan word niet die zelfde code gekopieerd maar wordt er een nieuwe op het blad gezet dat hij dan weer uitprint.

Het beste antwoord

Dat klopt, dit is al al jaren het geval. Het is dermate klein dat jet het niet ziet. Maar probeer het eens onder een microscoop. Het nut is dat men kan achterhalen van welke printer een bepaald stuk is gekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is er een vaste plek op het blad waar die codes zitten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ergens waar die begint te printen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar gegeven dat een normale huis-tuin-en-keukenprinter op 300 dpi print, maakt elk puntje iets groter dan 0,08 mm. Als er dan ook nog een hele zin of een code zou moeten staan en een letter toch uit iets meer dan 1 puntje opgebouwd moet worden, zal het geheel toch al snel meer dan 1 mm moeten worden. En dan is het waarschijnlijk toch nog een klein onleesbaar vlekje.. dus, mijns inziens is dat een broodje aap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen roodje aap. Het is namelijk een overheidsverplichting v/d USA