ik heb op een Duitse site een bestelformulier ingevuld om een webcam te bestellen, ik heb deze niet betaald omdat ik de bestelling niet meer wil.

Nu hebben ze mij via een deurwaarder een brief gestuurd dat ik moet betalen terwijl ik niks van hun heb ontvangen, kan dit ben ik verplicht dit te betalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (6)

Ja, ze mogen je een deurwaarder sturen als jij niet betaald. Dat je niets ontvangen hebt is een ander verhaal. Kunnen zij aantonen dat het verzonden is? Meestal zijn evrzendingen van goederen gestuurd via een te tekenen bestelling. Zij moeten dat kunnen aantonen dat jij het product hebt ontvangen.

Het makkelijkste losje dit op door hun te bellen en te overleggen. Elke andere weg gaat veel frustratie, tijd en geld kosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou een leuke grap worden dat als jij iets NIET ontvangt je een deurwaarde rop de stoep krijgt.
nee zo werkt dat niet.
Ze hadden zowiezo eerst een aanmaning moeten versturen en dan misschien nog 1, keus aan hun en dan een brief met daarin dat het anders naar de deurwaarder gaat.
maar in dit geval heb jij niks ontvangen, dus hoef je ook niet te betalen.
desnoods ff naar de rechtswinkel hier in dit land.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik krijg heel sterk de indruk,dat het niet zo simpel is gegaan als jij het voorstelt.
Heeft deze leverancier telepatisch doorgekregen,dat je de cam niet meer wilde,of heb je de zending geweigerd zonder de bestelling te annuleren? Ik denk,dat het je geld gaat kosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je haalt hier twee zaken door elkaar.
1. Kun je van een bestelling af. Antwoord Ja, binnen de daarvoor geldende wettelijke regeling
2. Ik heb niets ontvangen of het apparaat werkt niet.
Je bent dan verplicht om te betalen. Je verliest dit altijd voor de rechter.
Ik zou inderdaad maar even langs een rechtswinkel gaan om het hje te laten uitleggen.
Ik vrees dat je te lang hebt gewacht en dat je er niet onderuit zal komen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het invullen van het bestelformulier ben je formeel gezien een koopcontract met de leverancier aangegaan. Door niet te betalen, betekend dit niet dat het koopcontract vervalt. De leverancier is daarintegen verplicht om de goederen te leveren. Het niet leveren van de webcam zou je kunnen aanvechten maar als je binnen de geldende termijn je bestelling niet hebt geannuleerd ben je verplicht om de 'koop aan te gaan'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het bestelformulier in te vullen heb je een koopovereenkomst gesloten. Daaruit ontstaan twee verplichtingen, jouw verplichting om te betalen en de verplichting van de webwinkel om te leveren. Die staan in beginsel los van elkaar. Als niet geleverd wil krijgen, is dat jouw eigen keuze, maar die ontslaat je niet van jouw verplichting om te betalen. Pas als je de koopovereenkomst zou ontbinden, zou je van jouw betalingsverplichting bevrijd zijn. De webwinkel hoeft niet akkoord te gaan met jouw ontbinding en dat doen ze kennelijk ook niet. Je kunt nu het beste betalen voordat de invorderingskosten verder oplopen en de webwinkel vragen of de webcam geleverd kan worden. Als je die zelf verkoopt, kan de schade beperkt blijven.