Wat voor soort printer werkt het voordeligst als je weinig print en alleen zwart?

Toegevoegd na 5 dagen:
Jammer dat ik maar 1 antwoord het beste mag noemen, Nuttige antwoorden waar ik veel aan heb.Bedankt.

10 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Het ligt eraan wat je precies onder "weinig" verstaat.

Op printer.com vind je een handige zoekfunctie. Je geeft aan wat voor printer je zoekt, hoeveel printjes je gemiddeld per week maakt, en nog wat eigenschappen. Vervolgens krijg je een lijst met geschikte printers, gesorteerd op de totale kosten gedurende vijf jaar.

Toegevoegd na 1 minuut:

Mijn ervaring is dat een laserprinter erg goedkoop is voor weinigprinters. Een nieuwe tonerkit is weliswaar erg duur, maar ik doe letterlijk jarenlang met zo'n tonerkit. De tonerkosten per jaar zijn daardoor toch weer erg laag.

Toegevoegd na 4 minuten:

Bij het interpreteren van de resultaten van printer.com moet je wel rekening houden met het feit dat veel inkjetprinters last krijgen van verstopte spuitmondjes wanneer je ze langere tijd niet gebruikt.

Om een voorbeeld te geven: stel dat jij gemiddeld 12 pagina's per maand afdrukt. Als je telkens op maandag, op woensdag en op vrijdag een pagina afdrukt, zullen de spuitmondjes waarschijnlijk niet verstopt raken, omdat je de printer regelmatig gebruikt. Maar als jij eens per twee maanden 24 pagina's afdrukt (dat is hetzelfde gemiddelde), heb je wel degelijk kans op verstopte spuitmondjes, omdat er zoveel tijd zit tussen het opeenvolgend gebruiken van de printer.

Zeker in het laatste geval (grote tussenpozen tussen het printen) is een laserprinter te prefereren boven een inkjetprinter.

Cryofiel
10 jaar geleden
flyingcrow
10 jaar geleden
Bedankt voor de tip van printer.com,dat ga ik eens uitzoeken.
Bordensteker
10 jaar geleden
Bedankt voor je goed onderbouwde antwoord, met eigen gebruikservaring ondersteund!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Perfect antwoord! Lazer printer is de allerbeste oplossing.
Zelfs als je veel print is deze goed.
Met een toner vulling van rond de €100,-zou ik 10000 pagina's mee kunnen printen. Er droogt niks uit omdat toner poeder is. Ik heb ooit een printer meegenomen(hp 4100 jetdirect). Ik heb nog nooit toner gekocht ervoor. Heb deze al 9 jaar. Gemiddeld print ik 5 pagina's per week. Kleurplaat voor de kinderen of zo;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
... en dat is de reden waarom ik mijn oude inkjet "gedumpt" heb op Marktplaats en nu een laser heb: ik was het zat om halfvolle gedroogde inktpatronen weg te gooien.
Plus!
Poet
10 jaar geleden
Dank voor deze tip!

Andere antwoorden (2)

Dan raad ik je in ieder geval het merk Epson aan! Cardridges zijn goedkoop van Epson zelf iets van 12 Euro voor alleen zwart. Huismerken zijn nog goedkoper alleen Werken niet altijd bij de Epson printers
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jarenlang heb ik een inkjet-printer gebruikt en ook ik printte niet veel meer dan gemiddeld een of twee pagina' s per week. Telkens als ik de printer opstartte begon een schoonmaakactie die aardig wat inkt over de balk smeet. Uiteraard was dit wel nodig omdat anders de spuitmondjes verstopt raken. Het gebruik ligt daarom heel wat hoger dan meestal wordt aangegeven. Ik had bovendien een kleurenprinter en moest daarom vaak vier cassettes vervangen terwijl ik bijna alleen zw afdrukte.
Ik heb deze printer vervangen door een laserjet van Samsung en ik maak na vier maanden nog steeds gebruik van de cassette die bij het apparaat geleverd is. Aantrekkelijk is ook dat je diverse huismerken kunt aanschaffen die vaak voor de helft van de prijs worden aangeboden, in mijn geval voor slechts 37,50 euro per stuk.