Snelheid van je computer heeft met verschillende factoren te maken. Het type processor en RAM geheugen bepalen voor een groot deel de snelheid van je computer.

Wel rekening houden, je mag nog de beste processor hebben en het meeste RAM geheugen. Als je harde schijf bijna vol is, vertraagt dit ook je computer. Dus je moet zorgen dat er minimum 25% van je harde schijf ruimte vrij blijft, voor een optimaal gebruik van je snelheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mits je ook daadwerkelijk gebruik maakt van dat geheugen, dan wel ja. Als jij 4 GB in je pc propt en je gaat vervolgens zitten Freecellen, dan helpt dat extra geheugen niks. Ga je echter zwaardere dingen doen en ook nog tegelijk, dan helpt het zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet helemaal: als je te weinig geheugen hebt, kan dat swappen veroorzaken; dan wordt geheugen vrijgemaakt (voor ander gebruik) door het weg te schrijven op je harde schijf. Dat werkt erg vertragend.
Aan de andere kant, als je méér dan genoeg geheugen hebt, dan zal de toevoeging van nog meer geheugen je systeem niet sneller maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij aanschaf van mee geheugen is niet automatisch het snelheidsprobleem van je computer opgelost.. sterker nog.. je proeft weinig verschil..

Want zwaardere programma gaan denken van.. ahh.. ik kan meer gegevens verwerken per minuut.. dus laat ik daar even gebruik van maken..
wat vervolgens resulteert in het som nog trager worden dan dat het al was.. of het blijft traag.. maar de traagheid is sneller voorbij.. ipv 4 minuten wachten.. wacht je nu 3 minuten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 't zo stelt: nee.

Want dan zou het _altijd_ moeten gelden, en dat is zeker niet zo. Als je al 2GB in je PC hebt zitten en 't zwaarste programma wat je doet is tegelijk een tekstverwerker en een browservenster, dan maakt 't geen bal uit. Maar als je zoals ik rustig 10-20 programma's tegelijkertijd draait, dan kan 't wel degelijk veel verschil in snelheid maken door er dan 2GB extra intern geheugen in te zetten.

Als je je harde schijf tijdens 't werken op de PC continue hoort (of ziet (knipperend lampje)) ratelen, kan dat betekenen dat je te weinig intern geheugen hebt.
Vooraleer extra dan geheugen te kopen, kan 't soms nog helpen een aantal overbodige services en eye-crap uit te schakelen.

Als je harde schijf zo vol zit dat de PC er last van begint te krijgen, dan merk je dat wel: je krijgt dan duidelijke waarschuwingen op je scherm. Zolang je bijv. 3 of 4GB vrijhoudt op je harde schijf, wordt de PC er _niks_ trager van (tenzij je aan omvangrijke videoediting doet ofzo, op 't moment dat je nog maar een paar GB vrij hebt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe wel. De vraag is hoeveel je ervan merkt. Als je veel programma's tegelijk draait of weinig geheugen hebt, dan helpt het uitbreiden van het geheugen. Over het algemeen is 1 tot 2 GB genoeg.

Kijk eens hoeveel van het geheugen door de videokaart gebruikt wordt. Houd er verder rekening mee dat een 32-bit systeem (90 % van de computers) maximaal 3 GB aan geheugen kan aansturen.

Mijn ervaring is, dat als je naar een serieuze computerwinkel gaat, ze je daar een goed advies zullen geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen, dat hang ook af hoe zo´n snelle processor je in de computer hebt liggen.