Kun je een DIMM van de pc extern uitlezen?

Mijn pc is er mee gestopt en nu zou ik de DIMM graag extern willen uitlezen, om mijn bestanden nog eraf te kunnen halen.

2 jaar geleden
in: Hardware
1.3K
LeonardN
2 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat je in de war bent met DIMM's (vaker aangeduidt als RAM-geheugen of werkgeheugen) tegenover harde schijven(HDD's) (of tegenwoordig SSD's).
Op HDD's/SSD's staan namelijk je bestanden.

Antwoorden (1)

Nee.

Op het moment dat je PC stopt en de stroom dus van je DIMM's afvalt, zijn ze op zich gereset.
Het is dan ook een hele vreemde vraag. Je bestanden staan namelijk op je HDD's of SSD's.
Die kan je wel gewoon in een andere PC stoppen en uitlezen.
===
Dus los van je hoofdvraag.

Zo redt je je bestanden van een PC die niet meer werkt:
-Trek alle stekkers uit je PC
-Schroef de PC open (zijpaneel eraf)
-Zoek naar een HDD of SSD (zie plaatje) (of heel misschien M.2 SSD)
-Trek de SATA kabel en Stroomkabel los van de HDD of SSD
-Schroef de HDD of SSD los
-Steek deze in een andere PC (met stroom en SATAkabel)
-Start die PC op
-Voila je kan weer bij je bestanden
===

Zoals door Griffin wordt opgemerkt zou je een M.2 SSD zelfs als DIMM kunnen bestempelen (echter is dat niet de norm, en spreek je over DIMM's als je het over RAM hebt).
Bij hele specifieke moederborden wordt de verwarring pas echt compleet met DIMM.2
https://www.techpowerup.com/229448/asus-dimm-2-is-an-m-2-riser-card
https://nl.hardware.info/nieuws/60743/asus-laat-maximus-xi-apex-zien-met-dimm2-slot

===

Maar uit de reacties blijkt dus dat het gaat om een M.2 SSD, welke de functie heeft van HDD of (SATA)-SSD. Opslaggeheugen dus.
Toegevoegd op 29 augustus 2021 12:21: tekst
Plaatje bij antwoord
LeonardN
2 jaar geleden
han123
2 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie,
De verwarring bij mij is ontstaan doordat ik de HDD of SSD niet kon vinden. Ik zit dus bij de DIMM ook verkeerd te zoeken voor mijn bestanden.
Ik ga mijn best doen de M.2 SSD eruit te halen ;)
LeonardN
2 jaar geleden
https://www.google.com/search?q=m.2+ssd&client=opera&hs=hx8&sxsrf=AOaemvKmu1elBegG_Iq5_eaAJdvXP1YVOA:1630183628856&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjn7vagy9TyAhVRNOwKHYn7Ch8Q_AUoAnoECAEQBA&biw=1880&bih=1090
LeonardN
2 jaar geleden
Een M.2 lijkt idd meer op een DIMM
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
De feitelijke vraag én de bedoelde vraag beantwoord ! Top !
Griffin
2 jaar geleden
"Een M.2 lijkt idd meer op een DIMM"
Ironisch genoeg is het ook een DIMM als je naar de afkorting 'DUAL INLINE MEMORY MODULE' kijkt. :-) Een plusje voor je antwoord! Wil nog wel opmerken dat je niet zomaar die M.2's kunt verhuizen van de ene PC naar de ander als iets van Bitlocker aan stond.
LeonardN
2 jaar geleden
@Grifin Na een zoekfunctie kwam ik zelfs nog weer hierop: https://nl.hardware.info/nieuws/60743/asus-laat-maximus-xi-apex-zien-met-dimm2-slot