Als ik bijvoorbeeld een spel aanzet op mijn computer hoor ik een bijna onhoorbaar hoge pieptoon. Wat is het?

Ik weet ondertussen dat het te maken heeft met de videokaart. Als in het spel een groot wit vlak over het scherm beweegt hoor ik de hoge pieptoon van hoogte veranderen. Het 'probleem' doet zich voor bij spellen als de Sims 3, maar ook bij bijvoorbeeld pdf's met veel afbeeldingen erin.

Ter informatie: niet iedereen kan de toon horen, zo hoog is het. Ik ben 22, en hoor de pieptoon. Mijn ouders daarentegen horen de piep niet.

De (naar mijn idee relevante) hardware in mijn computer is als volgt:
- Grafische kaart: XFX Radeon HD 4870 XXX 1 GB GDDR5
- Processor: AMD Phenom II X4 955 / 3.2 GHz Black Edition

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat voor een beeldschem heb je? een LCD of een audere beeldbuis bak?

Het beste antwoord

De meeste PC's en TV's geven zo'n piep, eigenlijk alle elektrische apparaten. Volgens mij komt het van de voeding, maar het kan ook van iets anders zijn. Je kan er weinig tot niets aan doen voor zover ik weet, hooguit een andere voeding proberen maar ja dat is heel veel werk om die om te bouwen. De hoogte van de toon hangt af van het gevraagde vermogen, dus van wat het moet leveren en kennelijk varieert het zoals je zelf al ondervonden hebt van kleuren en dergelijke. Als je ouder wordt verlies je het gehoor van hoge tonen, dus heb je er geen last meer van, vandaar dat je ouders het niet meer horen.