Is het wel verstandig om een laptop via internet te kopen?

Of kun je beter naar een computerwinkel gaan, ook al is het daar een dikke honderd euro duurder?
Is zo'n laptop die je via internet koopt dan meteen gebruiksklaar? Wordt er dan ook een dvd met besturingssysteem bij geleverd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
2.5K

Het beste antwoord

Als je koopt via internet heb je zelfs meer rechten dan als je het in de winkel koopt, vanwege de wet Koop op afstand. Je kunt bijvoorbeeld de laptop binnen 7 dagen retourneren als deze niet bevalt.

Voor een laptop kan het wel nodig zijn om advies in te winnen in een winkel en dan kan het handig zijn om het in een winkel te kopen als je ook wilt dat de winkel je helpt bij problemen. Je kunt je echter ook voorlichten via vergelijkingswebsites.

Weet je goed wat je wilt, dan loont het echt de moeite om te shoppen via webwinkels.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een laptop die je koopt (in de winkel of online) is altijd meteen gebruiksklaar als er ook software wordt meegeleverd (zoals WIndows en/of Office). Het is handig om na te vragen of de software ook op DVD wordt meegeleverd, dat is niet altijd het geval.

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor wat betreft de koop op afstand is het ook verstandig om afspraken te maken over je rechten. Een goede webwinkel geeft precies aan wat je er wel of niet mee mag doen en wat de kosten zijn voor retourneren (dat mogen alleen verzendkosten zijn). Ook worden er vaak afspraken gemaakt over garantie (wat te doen bij problemen). Ook dat doen sommige webwinkels heel goed.

Toegevoegd na 8 minuten:
Op Kieskeurig.nl kan je niet alleen informatie vinden over de laptop zelf, maar ook over de betrouwbaarheid van de webwinkel.

Wat ik zelf altijd doe is een mailtje sturen of bellen met een paar vragen. Krijg ik snel goed antwoord, dan geeft me dat ook vertrouwen. In jouw geval kan je simpelweg een mailtje sturen met de vraag welke software geinstalleerd is en of het besturingsysteem ook op DVD wordt meegeleverd. Krijg je op zo'n simpele vraag geen antwoord, dan zou ik daar niet kopen, want als je later problemen krijgt wordt het ook een moeizaam verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Keurig antwoord, +1.

Andere antwoorden (5)

Het kan verstandig zijn.Zelf heb ik een pc aangeschaft via een onlinewinkel en dat ging prima.Wel let ik erop dat het er betrouwbaar uitziet en dat ze makkelijk te bereiken zijn.Vooral om dat laatste bel ik meestal met een vraag en als ik goed te woord wordt gestaan,helpt dat in de beslissing.
Er moet wel bijstaan dat er een besturingssysteem bij zit,want dat is niet standaard.Reden om te bellen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zitten wel nadelen aan. Want hoe zit het met de garantie? die is er natuurlijk wel, maar je moet de laptop terugsturen naar die webwinkel om te laten repareren (tenzij zij daar afspraken over hebben gemaakt). Maar dat kost JOUW dan de verzendkosten.

Nee, ik koop zelden elektronica bij een webwinkel, puur om die reden. Ik houd dan wel www.voordeelmuis.nl in de gaten of er geen aanbiedingen in een winkel te vinden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook naar een winkel gaan, kijken wat voor laptop je wilt en dan diezelfde laptop bij je internetwinkel aanschaffen. Zo zou ik het doen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat zelf nooit zo netjes t.o.v. de winkelier, maar maak me hier zelf ook "schuldig" aan. Ik kijk wel vaak in de winkel hoe het eruit ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat de winkelier ermee zit. Jij koopt niet, de volgende wel...
Hoe denk je dat het in het bedrijfsleven gaat met aanschaf van laptops? Ik denk het gros gewoon via internet. De mijne komt ook via internet een Dell. Via de service tag op de onderkant van je laptop (sticker) kun je kijken hoe lang je garantie nog loopt en specs en updates staan er ook mooi geregistreerd. Ben er zeer tevreden over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jahoor. !

Ik mijn laptop bij Misco.nl gekocht. Erg te vrede met service. Ze zijn goed berijkbaar en veeeeeeeeeel goedkoper dan de winkels. Online winkels zijn net zo aansprakelijk dan fysieke winkels, alleen je moet een stevig woordje kunnen praten mocht er iets mis zijn. In mij geval werd de bestelling correct geleverd.

Alle laptops die bij Retailers koopt (Mycom, Dixons) zijn gebruiksklaar. Online winkels zijn ook gewoon retailers (detaillisten) alleen verkopen via een website.

Alleen tegen betaling (ook bij bijv Mycom) krijg je een besturingsysteem DVD erbij. Wordt zelden standaard geleverd, ook geen verschil tussen online en winkelcentra. Buiten de prijs en de manier van service is er weinig verschil tussen de regels waarop die bedrijven spelen.