Wat is het verschil tussen CAT5 en CAT6 netwerkkabels?

Bij netwerkkabels spreekt men over CAT 5E en CAT 6. Wat is het verschil tussen die twee? Stel vast de kabel van CAT 6 iets duurder is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
2.3K

Het beste antwoord

Het grote verschil is de bandbreedte die je in de kabel kan halen.
Cat5e = 100 Mhz
Cat6 = 250 Mhz

Toegevoegd na 4 minuten:
ook het aantal giabites die door de kabel kunnen is bij Cat6 10 Gb en bij Cat 5e 1 GB
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een CAT 6 kabel heeft alles wat een CAT 5E kabel ook heeft, alleen heeft een CAT 6 kabel strengere specificaties voor overspraak en systeemoverlast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
UTP kabel (Unshielded Twisted Pair) Impedantie +/- 100 Ohm
Standaard UTP Cat 5 kabel = voor verbindingen tot 100m
UTP Cat 5e kabel = voor verbindingen tot approx 350m
UTP Cat 6e (en andere devianten) ie een zwaardere kabel
(sectie) en bruikbaar voor verbindingen vanaf 350/500m tot max 1000m
Dan er nog UTP kabel, afgeschermd per paar - dit type kabel kan gebruikt worden voor extra afscherming tegen storingsbronnen..
Voor bijkomene informatie: er worden maar 2 x twisted pairs gebruikt per kabel:
wit/oranje 1 TD+ (translmitted data)
Oranje 2 TD- (transmitted data)
Groen/wit 3 RD+ (received data)
Groen 6 RD- (received data)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
cat 5 100 mbits per seconde
cat 6 hoger en meestal Gigabit verbinding

Ik raad je aan gewoon voor de cat 6 te gaan ;-), maar is ook natuurlijk wel duurder + overbodig voor particulieren.