Hoe werkt een herschrijfbare cd/dvd? Wordt hij extra dik gemaakt zodat de cd schrijver het laatste laagje kan weglaseren? Hoe zit dat nu juist?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is het eigenlijk, de bovenste laag wordt weggelaserd en je kan weer verder.

Het beste antwoord

Ik heb iets voor je gevonden (en zelf weer wat geleerd...):

"De cr-rw wijkt weer iets af van de cd-r. De putjes met informatie liggen hier in een zeer dunne laag die bestaat uit een legering van zilver, indium, antimoon en telluur. Een laserstraal die twee maal zo krachtig is als het exemplaar van de cd-r verhit ter plekke deze legering, die daardoor minder reflecterende putjes krijgt. Een tweede, minder krachtige laser kan op deze plekken het weerkaatsend vermogen herstellen door erop te schijnen. De cd-rw kan hierdoor weer opnieuw worden beschreven. Het lezen verloopt volgens hetzelfde principe als de cd en cd-r."
rose
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een CD-RW is bijna hetzelfde als een CD-r. Het verschil is dat een CD-RW 6 lagen heeft:

laag 1: Een polycarbonaat laag met pregrooves zodat de laser zich kan richten.

laag 2: Een laag van zinksulfide-siliciumdioxide.

laag 3: Een CD-RW heeft ook een datalaag waar de data wordt opgeslagen. Deze bestaat uit zilver, indium, telluur en antimoon.

laag 4: Een laag van zinksulfide en siliciumdioxide. Deze twee lagen dienen als diëlectricum om overtollige hitte van het schrijven te verwijderen.

laag 5: Een aluminiumlaag die dient om de laserstraal bij het schrijven te weerkaatsen.

laag 6: Een acryltoplaag om de andere lagen te beschermen.